Investeerder Martijn Rozenboom betaalde 1,1 miljoen voor Dungelmann

Amsterdam, 28 augustus 2019 15:00 | Wilke Wittebrood

Martijn Rozenboom, de nieuwe eigenaar van de Dungelmann-groep, betaalde ruim 1,1 miljoen euro voor de schoenenketen. Momenteel wordt onderzocht hoeveel winkels van Dungelmann een doorstart kunnen maken. Het voortbestaan van Hermans Schoenen is inmiddels bevestigd.

Investeerder Martijn Rozeboom heeft ruim 1,1 miljoen euro neergelegd voor de Dungelmann-groep, zo staat te lezen in het eerste faillissementsverslag van curator Rob van Seumeren. De voorraad, met een inkoopwaarde van ruim 3,2 miljoen euro (exclusief btw), is overgenomen voor €916.167,-. Rozenboom betaalde €135.000,- voor de goodwill, waaronder de handelsnamen, domeinnamen en IE-rechten. Een deel van dit bedrag (€35.000,-) is op een aparte faillissementsrekening gezet. De curator is met Rozenboom overeengekomen dat hij dit bedrag krijgt teruggestort, mits hij op 1 januari 2020 minimaal zes Dungelmann-winkels exploiteert en het daarmee corresponderende aantal voormalige medewerkers (terug) in dienst heeft. Zo niet, dan wordt het bedrag nog toegevoegd aan het boedelarchief. De inventaris en bedrijfsauto zijn respectievelijk voor €58.850,- en €6.150,- overgenomen.

Miljoenenverlies

De winkels en webshop van Dungelmann Schoenen en Hermans Schoenen werden op 25 juli 2019 failliet verklaard. Het faillissement over de overkoepelende BV was de week daarvoor al uitgesproken. De directie liet destijds in een verklaring weten dat het familiebedrijf net als veel retailers te maken had met ‘zeer uitdagende’ marktomstandigheden, waardoor er jaren achtereen aanzienlijke verliezen werden geleden. In 2017 noteerde Dungelmann een verlies van €337.000,- tegen een omzet van ongeveer 16,8 miljoen euro, blijkt uit het verslag van de curator. Een jaar later was de omzet teruggevallen naar ongeveer 13,6 miljoen euro en het verlies opgelopen naar bijna 1,5 miljoen euro.

Grote reorganisatie

Na het onverwachte overlijden van eigenaar Geert van de Velde trad zijn dochter Loes Lieste-Van de Velde in augustus 2017 aan als nieuwe algemeen directeur. Zij startte met een reorganisatie van het Dungelmann-concern. In dat kader verhuisde het hoofdkantoor van Delfgauw naar Den Bosch en werden het centrale magazijn en meerdere vestigingen, waaronder Paanakker by Dungelmann in Leiden, afgestoten. Op termijn stonden er nog een aantal winkelsluitingen op de planning. Daarnaast investeerde Lieste-Van de Velde in een meer verregaande samenwerking met de leveranciers, meerdere collecties per seizoen en een omnichannel-strategie. In januari dit jaar deed ze haar visie uit de doeken in een groot interview met Schoenvisie. "We hebben het moeilijk, maar we hebben ook een plan om het beter te maken." Het ingezette herstel bleek echter te gevoelig voor financiële tegenvallers in het tweede kwartaal van 2019. De omzet in de maanden mei en juni viel dermate tegen dat er een acuut liquiditeitsprobleem ontstond, meldde de curator eerder aan Schoenvisie. Bovendien zou in die periode de nieuwe wintercollectie uitgeleverd worden. De directie voorzag dat er niet langer aan alle lopende verplichtingen zou kunnen worden voldaan en besloot het eigen faillissement aan te vragen.

Onderhandelingen met verhuurders

Rozenboom is sinds 12 augustus 2019 de nieuwe eigenaar van Dungelmann Schoenen en Hermans Schoenen, dat onderdeel is van het familiebedrijf. Na de overname is hij gestart om de omvang van de activiteiten te bepalen en op welke wijze deze worden voortgezet, zo werd begin deze week bekendgemaakt in een persbericht. Het voortbestaan van Hermans Schoenen is al bevestigd. Het exacte aantal Dungelmann-winkels dat een doorstart zal maken, is volgens de nieuwe eigenaar afhankelijk van de onderhandelingen met de verhuurders. De elf vestigingen zijn vooralsnog open.

'Bedenkelijke reputatie'

Rozenboom is geen onbekende in retailland. Hij kocht eerder failliete winkelketens als Invito, McGregor en naar verluidt ook Supertrash op. In de markt heeft de ‘recovery specialist’ een volgens Quote ‘op z’n zachtst gezegd nogal bedenkelijke reputatie’. Rozenbooms overnames zouden volgens het zakenblad een vast patroon volgen, namelijk de merkrechten doorverkopen en de boedel liquideren. Dat bleek deels het geval bij Invito; Rozenboom verkocht de merk- en domeinnaam na de ‘voorlopige doorstart’ door aan Le Ballon-eigenaar Peter van den Hurk. Ook de merkrechten van Supertrash gingen kort na de overname door op andere handen, namelijk die van de Unlimited Footwear Group. 

schoenvisie geblokkeerd

Heeft u al een abonnement, maar nog geen inlog-account, klik dan hieronder op account activeren.

Heeft u nog geen abonnement, maar wilt u wel het volledige artikel op onze website lezen?
Bestel dan nu uw abonnement