De strijd om de rode zool: vanHaren verliest toch van Louboutin

Amsterdam, 19 juni 2018 08:00 | Tessa Bentvelsen

Nadat de advocaat-generaal van het Hof van Justitie aangaf dat een rode zool niet als merkrecht mag gelden, oordelen de Europese rechters nu toch dat het wel kan. Dit betekent dat schoenenketen vanHaren geen rode schoenzolen mag maken, omdat het eigendom is van Christian Louboutin.

Na zes jaar getouwtrek, lijkt de strijd om de rode zool tussen de Franse schoenenontwerper Christian Louboutin en de Nederlandse schoenenketen vanHaren tot een einde te komen. Maar wie er precies gaat winnen, is nog steeds niet volledig duidelijk. De advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie gaf half 2017 het advies dat rode zolen niet als merk kunnen gelden. Dit advies wordt meestal opgevolgd door het Hof. Op dinsdag 12 juni 2018 oordeelden de Europese rechters echter anders en vinden dat Louboutin toch in zijn recht staat. De Haagse rechtbank moet nu een definitief oordeel geven.

Strijd om de rode zool

Sinds 2012 liggen Louboutin en vanHaren met elkaar in de clinch om de rode schoenzool onder pumps. Louboutin heeft dit als handelsmerk geregistreerd voor de Benelux, maar door de rechtszaak kwam ter sprake of een rode zool wel als merk geregistreerd mag worden.