Nederlanders kopen online vaker over de grens; omzet Europese webwinkels in vier jaar verdubbeld

Amsterdam, 30 oktober 2018 08:00 | Wilke Wittebrood

De uitgaven van Nederlanders bij Europese webwinkels zijn in vier jaar tijd meer dan verdubbeld. Nederlandse consumenten besteden in het tweede kwartaal van 2018 voor bijna een half miljard euro bij webshops in andere Europese landen.

Nederlanders kochten in het tweede kwartaal van 2018 voor ongeveer 455 miljoen euro (excl. btw) bij EU-webshops. Dat is 18 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2017. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Verder meldt het CBS dat de verkopen van Europese webwinkels aan Nederlandse consumenten in vier jaar tijd meer dan verdubbeld zijn.

'Relatief klein aandeel'

In het lopende onderzoek zijn alleen de btw-aangiften van buitenlandse webshops die per jaar voor meer dan 100 duizend euro aan producten verkopen aan Nederlandse consumenten. De kleinere webwinkels zijn buiten beschouwing gelaten. De totale bestedingen bij EU-webwinkels zullen daardoor volgens het CBS waarschijnlijk hoger liggen. Ondanks de groei gaat het om een ‘relatief klein’ aandeel in verkopen. In 2017 werd nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bij Europese webwinkels besteed.

Zorgelijke ontwikkeling

In Nederland zijn er zorgen over toenemende bestedingen bij buitenlandse spelers. De opkomst van internationaal opererende webshops heeft de fysieke detailhandel een enorme dreun gegeven, met een faillissementsgolf tot gevolg. Wat daarbij vooral steekt, is dat internationale webreuzen als Amazon in Europa minder belasting betalen en niet gebonden zijn aan de regels waar ‘gewone’ bedrijven wel aan moeten voldoen. Dit voorjaar stond ondernemer Eric van Rosmalen van schoenenagentuur Interfashion met een serie brandbrieven op tegen deze ‘oneerlijke vorm van concurrentie’. Ook Inretail en ONL spraken zich op verzoek van Schoenvisie over de kwestie uit.


Lees ook: Inretail en ONL over ‘oneerlijke’ concurrentie webgiganten: ‘Positie mkb moet versterkt worden’


Online en offline omzetstijging

Naast buitenlandse webshops zagen ook nationale e-commercespelers hun omzet groeien. De Nederlandse detailhandel verkocht in het tweede kwartaal van 2018 bijna 19 procent meer via het internet, dan in diezelfde periode het jaar ervoor. Bij ‘pure players’ steeg de online omzet met ruim 14 procent, bij bedrijven met zowel een fysieke winkel als webshop met 26 procent. In totaal zag de Nederlandse detailhandel de omzet (online + offline) met ruim 4 procent toenemen.

Ontwikkeling internetverkopen Nederlandse en EU-webwinkels credit CBS

Beeld: Pixabay.com/HutchRock (header), CBS