Adidas legt focus op e-commerce

Amsterdam, 10 april 2018 14:06 | Tessa Bentvelsen

De komende jaren gaat Adidas zich focussen op verkopen via de website. Dit betekent ook dat het Duitse sportmerk fysieke winkels gaat afstoten.

Adidas gaat Nike achterna. In november 2017 maakte het Amerikaanse sportmerk bekend in de komende vijf jaar ‘middelmatige retailers’ af te stoten en zich te richten op directe verkoop aan de consument. Adidas gaat nu ook de focus leggen op e-commerce. Klein verschil: Nike blijft investeren in eigen fysieke winkels, terwijl Adidas shops gaat sluiten. “Onze website is onze belangrijkste winkel ter wereld”, laat Adidas-ceo Kasper Rørsted aan Financial Times weten.

Online omzet verdubbelen

Adidas wil de online omzet in de komende twee jaar verdubbelen. Vorig jaar maakte het Duitse merk met de webshop een omzet van 1,6 miljard, een groei van 57 procent vergeleken met het jaar ervoor. In 2020 moet de online omzet uitkomen op 4 miljard. Om dit te halen, gaat Adidas tweehonderd werknemers met een digitale focus aannemen.

Fysieke winkels sluiten

Nu de focus van Adidas meer dan ooit op online komt te liggen, zullen er ook fysieke winkels verdwijnen. Het merk heeft momenteel 2.500 vestigingen en dertienduizend franchisewinkels wereldwijd, maar alleen de shops met een volledige merkervaring zullen overblijven. “Tien jaar terug waren onze winkels een impuls voor de omzet”, aldus Rørsted. “In de toekomst geven ze ook een impuls aan het merk.”

Sluiten Reebok-winkels

In 2017 sloot Adidas 35 Amerikaanse Reebok-winkels, de helft van de shops. Rørsted: “Het is algemeen bekend dat een aantal grote Amerikaanse winkelcentra niet werken zoals ze in het verleden hebben gedaan”