ABN Amro: ‘Consument bezoekt steeds minder vaak fysieke winkel’

AMSTERDAM, 17 september 2018 13:05 | Tessa van Glabbeek

Het aantal consumenten dat zegt een fysieke winkel te bezoeken, blijft dalen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Q&A deed in opdracht van ABN Amro.

Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat één op de drie (32 procent) consumenten minder fysieke winkels bezoekt. In 2015 was dit nog een op de vijf (21 procent). Q&A deed het onderzoek in opdracht van ABN Amro onder 1881 consumenten.

Oriënteren

In de afgelopen 3 jaar is het aantal consumenten met een sterke voorkeur voor een fysieke winkel gedaald van 74 naar 63 procent. Daarnaast geeft 55 procent van de consumenten aan dat zij eerst online oriënteren voordat zij een aankoop doen. ABN Amro stelt dat het voor winkeliers meer dan ooit belangrijk is om consumenten een reden te geven om naar de fysieke winkel te komen.

Beleving

Winkeliers kunnen zich onderscheiden door het bieden van beleving en expertise. Een manier om beleving te bieden is de mogelijkheid om producten te proberen of passen. Voor consumenten is dit de hoofdreden om een fysieke winkel te bezoeken. Daarnaast geeft 27 procent aan liever naar een stenen winkel te gaan als ze iets snel willen, en 26 procent kiest voor een winkelbezoek als ze nog niet precies weten wat ze willen kopen.