5 miljoen Nederlanders shoppen online over de grens

AMSTERDAM, 5 april 2019 14:05 | Tessa van Glabbeek

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland. Dat komt neer op 37 procent van de Nederlandse bevolking.

Infographic: Thuiswinkel Markt Monitor

Vorig jaar kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten voor 880 miljoen euro aan producten en diensten in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een groei van 32 procent, in 2017 winkelden er namelijk 3,8 miljoen Nederlanders online over de grens. De productcategorieën schoenen, kleding, personal lifestyle, IT en speelgoed waren het populairst.

Het aantal online bestedingen nam daardoor toe met 15 procent, van 765 miljoen euro naar 880 miljoen euro. Als dit bedrag vergeleken wordt met de totale online bestedingen van 2018 (23,7 miljard euro), dan verloopt 3,7 procent via een anderstalige website.

Nederlandse webshops

Nederlanders bestellen dus nog steeds het meest in Nederlandse webshops, zo licht Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, toe: “Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops, maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen. In andere landen ligt het aandeel van cross-border bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten.”

Volgens Jongen is het logisch te verklaren waarom Nederlanders het meest bij webshops uit eigen land bestemmen: “In Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commercesector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.”

Vooral China populair

Net als de voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming van Nederlandse consumenten die online over de grens shoppen. Van alle cross-border uitgaven gaat 31 procent naar een Chinese webshop. Voor Duitsland is dit 17 procent en voor Groot-Brittannië gaat het om 15 procent. Als we alleen kijken naar de bestedingen aan producten, dan ligt het aandeel van Chinese webshops met 47 procent nog een stuk hoger.

Aan de andere kant zoeken Nederlanders  het bij de aankoop van diensten wat dichter bij huis: 18 procent van de cross-border uitgaven gaat daarbij naar Britse webshops en 14 procent naar Duitsland. China is op dit gebied minder populair; slechts 2 procent van de cross-border uitgaven aan diensten gaat naar Chinese webshops.

thuiswinkel markt monitor cross border bestedingen 2018