3D-technologie moet Zalando helpen met verminderen retouren

AMSTERDAM, 11 september 2019 17:40 | Tessa van Glabbeek

Zalando is tests aan het uitvoeren met 3D-scans en artificial intelligence om zo het aantal retouren terug te dringen. Met de technologie moet het voor een klant duidelijker worden hoe een kledingstuk of schoen aansluit.

Het is geen geheim dat e-tailer Zalando worstelt met de hoeveelheid retouren die ze ontvangen. Daarom is het Duitse bedrijf tests aan het uitvoeren met 3D-scans en artificial intelligence. Die technologie moet helpen om een accurate maatvoering te bepalen en daarmee het aantal retouren te reduceren. Dat schrijft Vogue Business.

Deze technologie meet aan de hand van een standaardmodel hoe een kledingstuk aansluit en past. Zo kan het aantonen waar een T-shirt los of juist strak aansluit bij verschillende maten en lichaamsvormen. Om de test uit te voeren is Zalando op zoek naar zowel mannelijke en vrouwelijke pasmodellen die honderden kleding- en schoenenitems per dag willen passen. Met deze passessies wil Zalando data verzamelen voor zo’n 80 procent van het assortiment en daarmee de consument beter informeren.

Feedback

Eerder ging de webwinkel ook al aan de slag om de informatie rondom pasvorm uit te breiden. Dit deden ze door data te halen uit feedback die men gaf op geretourneerde artikelen. Vervolgens plaatste ze deze info bij het artikel. Deze methode werkte, maar was niet 100 procent waterdicht. Zo konden ze bij nieuwe producten geen accurate informatie geven.

Hoge kosten

Pasvormgerelateerde retouren zijn een groot probleem voor kleding- en schoenenwebshops. Zalando is daar een goed voorbeeld van: de webshop werd groot door het soepele retourbeleid, maar voelt inmiddels de druk om duurzaam winstgevend te worden. Zalando kampt al langere tijd met hoge kosten, die mede worden veroorzaakt door een gigantische stroom aan retouren. Het modeplatform zei eerder dit jaar een retourpercentage van 50 procent te hebben.