TOP

Micam #84: ‘Als je retail serieus neemt, mag je Milaan niet overslaan’

Nu het inkoopseizoen voor zomer 2018 ten einde loopt, is het tijd om de balans op te maken. De GDS verdween van het toneel en werd deze beursperiode vervangen door het meer lokaal gerichte Gallery Shoes. Wat betekenen deze verschuivingen voor de positie van de Micam? Een rondvraag.

De 84e editie van de Micam, die van 17 t/m 20 september plaatsvindt in de Fiera Milano Rho, staat in het teken van verleiding. Het is een verwijzing naar de unieke schoonheid en kwaliteit van de Italiaanse schoen. Nergens komt dat thema zo duidelijk terug als in het hart van de beurs, het Fashion Square. De luxemerken Fendi, Salvatore Ferragamo, Gucci, Prada en Tod’s zijn opnieuw met indrukwekkende stands op het Fashion Square neergestreken. Dit seizoen zijn ook Giorgio Armani, Jimmy Choo, Dolce&Gabbana, Sergio Rossi en Ermenegildo Zegna van de partij. “Naast bekende schoenenmerken betuigen ook grote namen uit de modewereld hun steun aan de Italiaanse schoenenindustrie, door deel te nemen aan de Micam”, stelt de organisatie in een persbericht.

theMicam 84 6 credit Micam

Must-visit

In totaal verwelkomt de Italiaanse vakbeurs 1441 exposanten, waarvan bijna achthonderd afkomstig uit Italië. Dat gegeven en het hoge kwalitatieve aanbod maken de Micam volgens de organisatie tot marktleider van de sector. Een conclusie waar veel exposanten uit de Benelux zich in kunnen vinden. “De Micam is hét platform waar merken en inkopers van over de hele wereld elkaar treffen”, zegt Mario Vlietinck, business developer bij de Vanneste Lifestyle Group (Cycleur de Luxe, Patrick 1892 en Terre Bleue). “Deze beurs is een must om te bezoeken voor iedereen die in de schoenen werkt. Als je retail serieus neemt, moet je openstaan voor vernieuwing. Elk inkoopseizoen gaan retailers keihard op zoek naar de nieuwe trends. Voor hen is de Micam een bevestiging: deze richting gaan we op.”

theMicam 84 5 credit Micam

De Vanneste Lifestyle Group staat voor de derde keer met Cycleur de Luxe op de Micam. Het merk zet in op verdere internationale expansie en volgens Vlietinck leent Milaan zich daar bij uitstek voor. “Van Afrika tot Amerika en Canada, ze komen hier allemaal. Op de eerste beursdag hadden we zelfs Argentijnse inkopers over de vloer.”

Unieke marktpositie

Ook Marc Teunissen, eigenaar van importeur Brandmarc en creatief directeur bij het Italiaanse schoenenmerk Mjus, onderschrijft de positie van Micam als dé wereldbeurs. Een titel die ‘Milaan’ lange tijd deelde met de GDS in Düsseldorf. “De laatste jaren werd de GDS echter steeds minder belangrijk”, zegt Teunissen. “Opvolger Gallery Shoes is meer lokaal gericht. Wie wil weten wat er speelt, moet op de Micam zijn. Al heb je één winkel, deze beurs mag je niet overslaan. Hier zie je wat de hele schoenenwereld doet.”

theMicam 84 3 credit Micam

Veel exposanten grijpen het event aan om nieuwe product(groep)en te lanceren. Zo ook Mjus, dat de presentatie van bepaalde nieuwe lijnen speciaal voor de Micam ‘bewaart’. Teunissen: “Daarom ben ik zo blij dat de beurs weer anderhalve week later begint. Dat geeft ons net wat meer tijd.”

Contactmoment

Met het verdwijnen van de GDS is de Micam voor de Nederlandse markt ook een belangrijker contactmoment geworden. “Hassia exposeert al langer op de Micam, maar dit seizoen staan we er voor het eerst ook met een team uit de Benelux”, vertelt Rob Gaasbeek van Best Step Agenturen. “Het is hier heel druk geweest. Vooral de eerste beursdag hadden we veel Nederlanders over de vloer. De meesten komen gewoon een kijkje nemen in onze nieuwe stand, maar sommigen schrijven hier ook.”

theMicam 84 10 credit Micam

Het Duitse merk is dit seizoen naar een prominente plek in hal 3 (Luxury) verhuisd, nabij het Fashion Square. “Een duidelijke verbetering. We passen hier goed; onze collectie wordt steeds modischer.” Gaasbeek omschrijft de Micam als ‘een beurs met veel charme’. “Het is echt een andere beleving. En iedereen is positief gestemd.” Daar draagt de goede start van het nieuwe verkoopseizoen ongetwijfeld aan bij, voegt Vlietinck toe. “Van onze klanten krijgen we terug dat ze de eerste weken van september al goed verkocht hebben. Dat helpt enorm bij de verkoopgesprekken en sfeer.”


Meer lezen over de Micam? Tijdens de beurs bracht trendadviesbureau WGSN de trends voor zomer 2018 in beeld. “Street- en activewear blijven het modebeeld beïnvloeden, maar desondanks dienen de eerste tekenen richting een meer formele manier van kleden zich al aan – met de loafer voorop.”

Foto’s: Micam