Wortmann-groep boekt een recordomzet

De Duitse Wortmann-groep uit Detmold verwacht voor het lopende boekjaar 2010-2011 (tot 31 mei) een omzet van ruim 950 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de totale omzet 832,1 miljoen euro. Deze recordgroei met ruim 120 miljoen euro betekent voor Wortmann de grootste omzetstijging in de geschiedenis van het bedrijf.

Op basis van de orders die momenteel in behandeling zijn, gaat de groep van een geconsolideerde groei van ten minste 14 procent uit. In het eerste halfjaar van dit boekjaar (1 juni tot 30 november 2010) steeg de omzet met 11,7 procent naar 455,3 miljoen euro (in het voorgaande jaar 407,6 miljoen euro). Met dit recordresultaat groeit Wortmann, evenals in de vorige jaren, duidelijk sterker dan de markt.

De exportquote zal naar verwachting met 52 procent het vorige jaar (met 51,8 procent) licht overtreffen. Alle exportmarkten vertonen een stijgende lijn. De sterkste toename vindt in Rusland, de Benelux en Frankrijk plaats. Wereldwijd worden schoenen van de Wortmann-groep in ruim 70 landen en meer dan 15.000 schoenenwinkels verkocht.

Nummer 1-consumentenmerk
Met een marketingbudget van ruim tien miljoen euro streeft Wortmann er naar om van Tamaris het nummer 1-consumentenmerk in de Europese schoenenbranche te maken.

Het aantal retailpartners van Tamaris groeit verder. Momenteel zijn er 454 verkooppunten (vorig jaar 261), waarvan 148 monobrand-stores en 306 shop-in-shops. Dit is een toename van circa 75 procent. Daarbij komen nog 23 stores en 32 shop-in-shops die reeds onder contract zijn. Circa 40 procent van de verkooppunten worden momenteel  buiten Duitsland geëxploiteerd.

Nieuw logistiek centrum
Eind 2010 heeft Wortmann bij de start van de levering van de collectie voor voorjaar en zomer 2011 een nieuw logistiek centrum in Detmold in gebruik genomen. Met een investering van circa 35 miljoen euro is dit het grootste project in de geschiedenis van de onderneming. De opslagcapaciteit in Detmold is uitgebreid naar in totaal 4,5 miljoen paar schoenen Met de allermodernste techniek kunnen nu in één shift ruim 500.000 paar per dag verwerkt worden. Dit aantal kan tijdens het hoogseizoen door middel van een dubbele shift verhoogd worden.

Met een volume van circa 29 miljoen paar en ruim 38 miljoen paar behoort de Wortmann-groep tot de grootste bedrijven in Europa voor de productie en verkoop van schoenen in het fashion-segment.

Europa en Azië
De Europese tak van de ondernemingsgroep bestaat uit de merken Tamaris, Marco Tozzi, Caprice, Jana en s.Oliver-shoes. In Azië is het concern eigenaar van Novi Footwear (Far East) Ltd. in Hongkong/Singapore.

Wortmann is met eigen bedrijven vertegenwoordigd op elf standplaatsen in Europa en elf in het Verre Oosten. Internationaal heeft de onderneming momenteel ruim 930 medewerkers in dienst (vorig jaar 868), waarvan 520 in Europa. Wereldwijd werken meer dan 30.000 arbeidskrachten voor de ondernemingsgroep uit Detmold.