Voorbijgangers trekken met interactieve etalage

amsterdam, 1 november 2013 08:00 | Suzanne van Duijn

Als modezaak kun je innovatieve technologie gebruiken om ook na sluitingstijd klanten te trekken. Een interactieve etalage is bijvoorbeeld een echte voorbijgangers-magneet.

Met de juiste technologie kun je als winkel tegenwoordig ook na sluitingstijd voorbijgangers trekken. Een goed voorbeeld is de interactieve etalage, waar digitaal een hele collectie kan worden geshowd.

Mag het een paspopje meer zijn?

Een ‘normale’ winkeletalage biedt slechts ruimte voor een beperkt aantal outfits. Hierdoor kunnen voorbijgangers geen compleet beeld krijgen van de winkel. Voor Designercafé in Utrecht was dit zeker een uitdaging. “Bij ons is de collectie niet alleen ‘what you see is what you get’ - wij zijn méér dan een modewinkel. Wij hebben ons eigen atelier boven de winkel en maken custom-made kleding. Wij willen dus dat onze etalage laat zien dat wij een modeplatform zijn waar vrouwen op een unieke manier met mode bezig kunnen zijn” vertelt eigenaar Stephan Aarts.

Projectie en infraroodsensor

Vrijdag 25 oktober 2013 start Designercafé met een interactieve etalage. Als de installatie na sluitingstijd wordt aangezet, wordt één van de paspoppen in de etalage opgelicht door middel van projectie. Hierdoor kan bijna elke jurk op de paspop worden getoond. Voorbijgangers kunnen door middel van beweging en hun positie voor de etalage zelf het tempo van de modeshow bepalen of even pauzeren bij een specifieke jurk.

Reebok’s lichtshow

Het is niet de eerste keer dat een modezaak gebruik maakt van een interactieve etalage. Zo maakte Reebok het in 2011 al mogelijk dat voorbijgangers het licht in de etalage konden remixen.  De klant moest zijn of haar hand voor de sensoren plaatsen die in de etalage verborgen zaten. Door vervolgens te spelen met het licht kon de klant lichtshows triggeren en de verschillende schoenen uit de nieuwe Reebok Lite collectie in de schijnwerper zetten.