Vernieuwde mobiele site van de Bijenkorf levert meer op

Amsterdam, 17 november 2016 09:00 | Aafje van IJzendoorn

Sinds de Bijenkorf een nieuwe mobiele site introduceerde, een responsive site, is het percentage bezoekers dat tot een aankoop overgaat, bijna verdubbeld.

De Bijenkorf introduceerde begin dit jaar zijn vernieuwde mobiele website, een responsive site. En die laat nu zijn resultaten zien, meldt Retailnews.  “De conversie is bijna verdubbeld sinds de introductie van de responsive site”, liet manager business development e-commerce Christiaan Mourik weten tijdens het Adobe Symposium in Amsterdam.

Karakterisering

Sinds de warenhuisketen met personas zoals business woman, casual mom, hipster en andere werkt, haalt de Bijenkorf ook betere resultaten via zijn nieuwsbrieven. Klanten krijgen via deze aanpak alleen nog merken te zien in de nieuwsbrief die hen ook daadwerkelijk aanspreken. “Onze newsletter voor een fashionista toont producten van Michael Kors, waar een businessvrouw Karen Millen te zien krijgt”, geeft manager online marketing Jorrit de Groot als voorbeeld.

De open rates van deze e-mails liggen een stuk hoger dan wanneer alle klanten dezelfde melding en boodschap toegestuurd kregen. “Bovendien spenderen de consumenten die via deze segmenten ‘gepusht’ worden ook meer bij de Bijenkorf”, vertelt de Groot. “Daar draait het allemaal om. Natuurlijk staat de klant bij ons centraal, maar deze strategie levert de organisatie ook wat op.”

Nieuwe mobiele site: ‘responsive site’

In april testte de Bijenkorf zijn vernieuwde mobiele website. De nieuwe versie bevatte zowel op de homepage als op de productpagina’s grotere beeldbanners dan daarvoor. Daarnaast werden de productknoppen in het menu aangepast en passen ze nu bij de ‘look & feel’ van de Bijenkorf. Veel nieuwe onderdelen van de site als informatie over bezorgen en het bedrijf zelf, is verzameld onder vier buttons: Klantenservice, Privilege Membership, Filialen en De Bijenkorf. Het warenhuis wilde hiermee minder de nadruk leggen op fysieke vestigingen dan op de vorige mobiele homepage. 

Verzamelen van feedback

Het warenhuis verzamelde ook feedback via focusgroepen en presenteerde clickable demo’s in fysieke winkels, iets wat de Bijenkorf ‘guerilla usability testing’ noemt. “Elke dinsdag testen we nieuwe functionaliteiten in de winkel, door onze klanten naar hun mening te vragen”, zegt Mourik.

De website van de Bijenkorf is als negende geëindigd in de categorie retail in een Europees onderzoek van Google naar user experience op mobiel.

 

Lees ook: Bijenkorf test een nieuwe mobiele site (link: http://www.textilia.nl/Nieuws/Bijenkorf_test_een_nieuwe_mobiele_site-160419130000#.WCw1FxLhBmA )