VanHaren krijgt etalages met speakers

Amsterdam, 18 augustus 2014 08:00 | Tessa Bentvelsen

De vanHaren filialen in Amsterdam en Breda krijgen speakers in de etalages.

VanHaren is een pilot gestart om via speakers in de etalage reclameboodschappen of muziek af te spelen. Dat laat leverancier Iretail.solutions weten aan RetailNews. Het gaat tot nu toe nog alleen om de filialen in Amsterdam en Breda. Afhankelijk van de grootte van de winkelruiten, worden er één of twee kleine speakers geplaatst. Deze speakertjes zetten oppervlakten van staal, hout of dubbelglas om in luidsprekers door middel van microtrillingen. Een volumebegrenzer zorgt ervoor dat het geluid niet te hard staat en de speaker kan ook gekoppeld worden aan bewegingssensoren. VanHaren wil op deze manier proberen om via de zintuigen het gedrag en de gevoelens van de consument positief te beïnvloeden.

Buitenland
In het buitenland wordt er ook al gebruik gemaakt van deze bijzondere manier van klanten trekken. In Engeland maken onder andere Gap, Benetton, Selfridges, Marks & Spencer en Harrods er al gebruik van. Volgens Iretail.solutions is vanHaren de eerste retailer in Nederland die gebruik maakt van deze uitvinding.