Schoenvisie marktleider in Nederland

amsterdam, 25 april 2016 15:26 | Wilke Wittebrood

Onderzoek bewijst het: Schoenvisie is hét vakblad voor de schoenenbranche. Negen van de tien ondernemers leest Schoenvisie, zo blijkt uit het Marketingrapport Schoenenbranche 2015.

Vakbladen en vakbeurzen blijven voor ondernemers de belangrijkste informatiebronnen om hun kennis up-to-date te houden, zo meldt het rapport. Schoenvisie duidt ontwikkelingen in de branche, signaleert de nieuwste modetrends en selecteert het nieuws op onafhankelijke wijze. Het magazine komt dan ook als marktleider uit de bus; 87% van de ondernemers in de schoenenbranche leest Schoenvisie. Op de tweede en derde plaats volgen Tred (83%) en The Right Size (79%).

Lichte verschuiving

Ten opzichte van de onderzoeksresultaten van het jaar 2013 zijn er lichte verschuivingen te zien op het gebied van informatievoorziening. De schoenendetaillist is zich meer online gaan oriënteren. 40% gebruikt social media netwerken om op de hoogte te blijven van product- en leveranciersinformatie; een stijging van 11 procent ten opzichte van twee jaar geleden. Ook websites van aanbieders van vakinformatie zijn een dankbare bron, iets waar Schoenvisie al sinds juli 2014 op inspeelt door haar abonnees het hele jaar door exclusieve premium content te bieden.

Oriëntatie- en inkoopgedrag in beeld

Marktonderzoekbureau Van Es Marketing Services heeft eind 2015 onderzoek gedaan naar de schoenenzaken in Nederland. Ook het oriëntatie- en inkoopgedrag van de detaillisten is in beeld gebracht. “Voor producent, agent, groothandel en branche gerelateerde organisaties is dit van essentieel belang om de doelgroep succesvol te kunnen benaderen”, aldus het bureau. De resultaten verschenen in het Marketingrapport Schoenenbranche 2015.