Samenwerking Euro-Holland en GMS Group Netherlands

NIJKERK, 5 december 2014 17:53 | Geraldien Prud'homme

Al enige tijd gonsten er geruchten over de samenwerking van de inkooporganisaties Euro-Holland en GMS Group Netherlands. Die is nu definitief: de leden van Euro-Holland hebben voor samenwerking met GMS gestemd.

Na intensieve gesprekken tussen de besturen van Euro-Holland en GMS Group Netherlands is een voorstel voor samenwerking tussen beide partijen voorgelegd aan de leden van Euro-Holland. De leden van de inkooporganisatie hebben onlangs  tijdens een bijzondere algemene ledenvergadering voor samenwerking met GMS gestemd.

Inkoopvereniging Euro-Holland werd 57 jaar geleden opgericht. Momenteel heeft Euro-Holland 65 leden, gerenommeerde schoenwinkeliers, die zich sterk verbonden voelen met hun vereniging.

Diensten- en serviceorganisatie GMS Group is in 2004 opgericht door de Duitsers Thomas Schulte-Huermann en Karsten Niehus. In totaal heeft GMS 1400 schoendetaillisten als klant.  Sinds 2011 is GMS ook actief in Nederland.

Centrale betalingen
De besturen van Euro-Holland en GMS hebben veel gesprekken gevoerd over de verdere ontwikkeling van de schoenenbranche. Euro-Holland en GMS hebben besloten hun activiteiten te bundelen om nog beter uitdagingen aan te gaan en kansen te benutten. Dit betekent concreet dat Euro-Holland het hoofdkantoor in Nijkerk gaat sluiten en dat de RSB Retail + Service Bank de centrale betalingen voor de leden van Euro-Holland zal uitvoeren.

Beide detaillistenorganisaties beschouwen goed gekwalificeerd winkelpersoneel als een wezenlijke bouwsteen voor succes. Hiervoor zal de GMS scholingsacademie ingezet worden. Met behulp van het ‘train the trainer’-scholingsconcept worden de verkoopmedewerkers getraind. Gezamenlijk doel van de deelnemers aan de scholing is het realiseren van een omzetstijging door het verhogen van het gemiddelde kassabonbedrag.

Marketing en IT
De leden van Euro-Holland zullen door GMS op het gebied van marketing breed worden ondersteund, zo zijn er gezamenlijke reclameacties met leveranciers, jaarlijkse promotiecampagnes, PR- en liefdadigheidsacties maar ook uitgekiende, doelgroepgerichte direct marketing acties. Een door Euro-Holland opgestart IT-project zal gezamenlijk met GMS verder voortgezet worden. Met dit project wordt een centrale artikelendatabank opgezet, wordt het mogelijk orders te bundelen, is benchmarking mogelijk, kunnen onderling artikelen worden uitgewisseld en zal eventueel later ook een gezamenlijke webshop worden opgezet.

Directeur Hans Vendrig blijft de komende jaren de centrale contactpersoon voor (de leden van) Euro-Holland. Daarnaast krijgt elk lid van Euro-Holland ook nog een contactpersoon vanuit GMS toegewezen.