Wat biedt Pinterest voor retailers?

amsterdam, 13 maart 2014 08:00 | Door de redactie

Het digitale prikbord Pinterest is met 1,1 miljoen Nederlandse gebruikers een grote speler aan het worden. Visuele content wordt steeds belangrijker en daarmee wint een platform als Pinterest steeds meer terrein. Maar wat biedt het retailers?

Met 1,1 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 131.000 op dagelijkse basis, is Pinterest een van de social netwerken die hard aan het groeien is. Dat meldt Emerce.nl.

E-commerce
Wat betreft bezoekersaantallen via social media is Pinterest het belangrijkste medium voor de e-commerce. Uit een internationaal onderzoek van Gigya blijkt dat Pinterest, Facebook en Twitter samen goed zijn voor 93 procent van het sociale verkeer naar e-commercesites. Hiervan is Pinterest goed voor 44 procent, Facebook voor 37 procent en Twitter voor 12 procent. De overige 7 procent komen van Google+ (3 procent) en andere social mediakanalen (4 procent).

Kansen
Pinterest is uitermate geschikt voor visuele storytelling. Dankzij sfeerbeelden kunnen merkverhalen goed worden overgebracht. Daarnaast dient het ook als conversieplatform. Wanneer een gebruiker op een pin klikt, wordt hij doorgelinkt naar het oorspronkelijke artikel op de bijbehorende website. De gebruiker kan dan verder rondkijken op de website en direct het product bestellen. Vooral bij vrouwen is het pinnen erg populair: 84 procent van alle gebruikers is vrouw.

Gebruik
Op Pinterest kunnen gebruikers afbeeldingen van websites pinnen op een bord. Het wordt vooral gebruikt als inspiratiebron rondom mode, recepten en interieur. Door andere gebruikers en merken te volgen wordt de eigen tijdlijn gevuld met afbeeldingen die aansluiten bij de persoonlijke interesses.

Modemerken
Het aantal merken op Pinterest in Nederland is de laatste twee jaar met 32 procent gestegen. Voor modeondernemers is het een handige marketingtool. Textilia heeft de top tien modemerken met de meeste volgers op een rij gezet.