Kijktip: Hoe Omoda 25 procent meer omzet behaalt na openen fysieke winkel

AMSTERDAM, 22 februari 2019 18:32 | Tessa van Glabbeek

Voor de Ziggo documentairereeks ‘Uitblinkers in Zaken’ werden de eigenaren van Omoda gevolgd. De vraag die centraal staat: wat is het geheim van het Omoda-succes?

Het Zeeuwse schoenenbedrijf Omoda heeft een goedlopende website en 22 fysieke filialen. Mediabedrijf Ziggo volgde voor de documentairereeks ‘Uitblinkers in Zaken’ eigenaren Lourus en Wilhelm Verton. In de documentaire gaan ze op zoek naar het geheim achter het succes van de keten.

Eén van die geheimen is dat de online en offline verkoopkanalen elkaar versterken. Het Zeeuwse bedrijf ziet de omzet in een regio met 25 procent stijgen nadat ze daar een fysieke winkel openen. “Een fysieke winkel in de binnenstad levert ook extra bezoekers op in je webshop”, vertelt Wilhelm Verton in de documentaire. In de documentaire van 25 minuten krijgt de kijker een kijkje achter de schermen van de schoenenketen. De aflevering is hier te bekijken.

Over Omoda

De overgrootvader van de huidige eigenaren stond in 1876 al ingeschreven als schoenmaker en in 1961 opende de familie de eerste winkel. Lourus Verton ging in 1987 aan de slag in het familiebedrijf in Zierikzee, dat toen nog de naam ‘Verton Schoenen’ droeg. In 1994 kwam ook zijn jongere broer Wilhelm in het bedrijf werken. Het bedrijf bleef groeien, en in 2000 besloot het familiebedrijf verder te gaan onder de naam Omoda.

In 2007 opende Omoda als één van de eerste Nederlandse retailers een webshop. In 2008 trok het bedrijf ook naar België met een webshop en in 2014 volgde een fysieke winkel bij de zuiderburen. Anno 2019 hebben de broers Verton 22 fysieke winkels in Nederland en draaien ook de kinderen en schoonzoon van Lourus mee in het bedrijf.