GfK: wifi in winkel is nog geen must

amsterdam, 27 juni 2014 10:30 | Suzanne van Duijn

Uit onderzoek van GfK naar het belang van gratis wifi op verschillende locaties, blijkt dat wifi in winkels geen must is. Slechts 13 procent van de ondervraagde consumenten vindt gratis wifi tijdens het winkelen belangrijk, maar dit aantal én de motivatie verandert.

GfK heeft in het voorjaar van 2014 onderzoek gedaan naar het belang van de aanwezigheid van gratis wifi op verschillende locaties. In vergelijking met hotels en restaurants maken consumenten in modewinkels minder gebruik van gratis wifi. Slechts 13 procent van de Nederlandse consumenten vindt gratis wifi belangrijk of zeer belangrijk. Circa 6 procent maakt hier ook (bijna) altijd gebruik van.

Toekomst
Volgens GfK is gratis wifi in de winkel voor nu nog geen must voor retailers. In de toekomst zal dit echter gaan veranderen. Mensen onder de 29 jaar vinden gratis wifi relatief belangrijk, dus het is een kwestie van tijd tot de behoefte van het winkelend publiek zal groeien.

GfK grafiek1

Afbeelding: GfK

Mannen vs. vrouwen
Mannen gebruiken wifi in modewinkels vaker om prijzen te vergelijken en productinformatie op te zoeken dan vrouwen. Vrouwen gebruiken wifi liever voor social media en het vragen van advies aan familie en vrienden.

Overigens kan het online vergelijken van prijzen tijdens het winkelen een gevaar voor retailers opleveren. Consumenten zullen bij een lagere prijs in een webwinkel het gewenste procduct liever online bestellen. Zorg dus voor een goede online vindbaarheid!

Advies en selfies
Bijna 20 procent van de consumenten gebruikt wifi in modewinkels om advies te vragen aan vrienden en familie. Blijkbaar wordt er veel getwijfeld. Schroom dus niet om de consument vaker te adviseren en te overtuigen. Of bied eens aan om een foto van de klant te maken tijdens het schoenen passen..

GfK grafiek2

Afbeelding: GfK


Bron: GfK Screenjury, netto steekproef 25.244, veldwerk 14 april t/m 14 mei 2014.