TOP

Clarks boekt record in eerste helft 2010

Clarks heeft de eerste helft van 2010 onder de nieuwe directeur Melissa Potter een record behaald. Maar volgens de directie blijft de Britse detailhandel een uitdaging en daarom is men voorzichtig over de toekomst van de handel.

Het Britse schoenenbedrijf boekte in de zes maanden tot 31 juli 2010 een 5,7 procent hogere omzet tot 577.2 miljoen Britse pond . Het bedrijfsresultaat steeg met 53 procent tot 48.6 miljoen Britse pond. De winst voor belastingen steeg met 111,2  miljoen tot 45.2 miljoen Britse pond, grotendeels gedreven door zijn Amerikaanse activiteiten.

Binnen de e-commerce zag Clarks de omzet met 70 procent groeien tot 13,1 miljoen Britse pond. Het eerste half jaar van 2010 werden er 468.000 paar schoenen via multichannel verkocht, wat goed was voor een winst van 6,9 miljoen Britse pond.

Uitdagingen liggen voor verdere groei
Het grootste schoenenbedrijf van het Verenigd Koninkrijk waarschuwde dat er belangrijke uitdagingen liggen voor verdere groei, met inbegrip van het vermogen om te reageren op de stijgende vraag voor de groothandel en een “ongewoon sterke” toekomstige orderportefeuille. De productiecapaciteit in de fabrieken in China en Vietnam staat door het herstel van de mondiale schoenenmarkten onder “zware druk” en daarom is zorgvuldig beheer van de supply chain “essentieel”. De productiekosten blijven stijgen en dat zal invloed hebben op de marges voor het lenteseizoen 2011.

Gematigde groei
Clarks-directeur Melissa Potter, die de functie in mei van dit jaar van Peter Bolliger overnam, zei in een verklaring aan de aandeelhouders dat er in de tweede helft van 2010 waarschijnlijk een meer gematigde groei in omzet en bedrijfsresultaat zal zijn. Het bedrijf moet zich gaan concentreren op het scheiden van haar product- en servicepropositie om alle uitdagingen op de retailmarkt in het Verenigd Koninkrijk te compenseren.