TOP

theMicam presenteert nieuw beursconcept

theMicam vond van zondag 2 tot en met woensdag 5 maart 2014 plaats. De beursorganisatie presenteerde het nieuwe concept voor de internationale schoenenbeurs in Milaan.

Tijdens deze editie kwamen er minder bezoekers naar de internationale schoenenbeurs in Milaan. De schoenenbeurs trok 33.372 bezoekers, waarvan 17.606 buitenlanders. Er werden 35.000 bezoekers verwacht. Het aantal bezoekers uit Rusland en de omringende landen was veel lager dan gebruikelijk, als gevolg van de crisis in de Oekraïne en de devaluatie van de roebel. Ongunstige wisselkoersen in andere landen zorgen ook voor minder animo om naar theMicam te komen.

Oekraïne
Volgens de beursorganisatie Assocalzaturifici werd de daling van het aantal bezoekers  veroorzaakt door de spanningen in Oekraïne en een landelijke openbaar vervoer staking in Italië op woensdag, de laatste beursdag. Daardoor was het voor veel mensen lastig om naar Fiera Milano Rho te komen, meldt Cleto Sagripanti, president van Assocalzaturifici. Maar de laatste beursdag is het normaal gesproken altijd erg rustig op theMicam.  

Tevreden
Ook veel Nederlandse exposanten spraken van een rustige beurs. Toch waren de meesten wel tevreden over het beursbezoek, vooral zondag en maandag zagen ze veel inkopers.

Volgens Sagripanti is de marktsituatie in het Verre Oosten en Noord-Amerika wel positief. “Ik heb vertrouwen in de industrie,“ zei hij tijdens de persconferentie op dinsdag 4 maart.

Nieuw beursconcept
Maandagavond 3 maart werd tijdens een lang showprogramma in het auditorium van het beurscentrum Fiera Milano Rho het nieuwe beursconcept gepresenteerd. Fabio Aromatici, ceo van theMicam en Assocalzaturifici, gaf een toelichting bij alle veranderingen, zoals de vervroegde beursdata en nieuwe halindeling. De volgende editie van theMicam vindt van 31 augustus tot en met 3 september 2014 plaats.

Focus op inkopers
Augustus is traditioneel de vakantiemaand in Italië. “De Italianen zullen moeten doorwerken in de zomer”, zei Sagripanti, zelf eigenaar van de schoenenmerken Manas en Les Tropeziennes, de volgende dag tijdens de persconferentie. De beursorganisatie wil extra services gaan bieden voor inkopers, exposanten en de pers. De focus ligt op de inkopers. Zij zullen bijvoorbeeld ook geïnformeerd worden over retailtrends.  

De nieuwe halindeling is als volgt:

Hal 1-3      Luxery

Hal 2-5      Contemperary

Hal 4         Urban/ Kids

Hal 6         Active

Hal 10       Street/Sport Fashion

Hal 7         Cosmopolitan