TOP

76e editie Expo Riva Schuh trekt 10.711 bezoekers

De 76e editie Expo Riva Schuh die van 18 tot en met 21 juni 2011 plaats vond in Riva del Garda heeft 10.711 bezoekers getrokken. Volgens de beursorganisatie is dat een stijging van 5 procent ten opzichte van juni 2010.

“De grootste troef van Expo Riva Schuh is de mogelijkheid om schoenen uit de hele wereld te tonen, in het bijzonder uit de meest interessante opkomende landen,” zei Roberto Pellegrini, voorzitter van Riva del Garda Fierecongressi. “Er waren meer dan 350 Italiaanse bedrijven aanwezig. Maar er waren ook exposanten uit India, China en Brazilië, de top drie van grootste schoenproducenten ter wereld.”

Op de schoenenbeurs in Italië toonden 1211 exposanten, waaronder 847 internationale bedrijven uit 39 landen, hun collecties.

Expo Riva Schuh India
“De tastbaar positieve sfeer in de stands bevestigd de aanwijzingen dat de schoenenindustrie zich herstelt”, zei Giovanni Laezza, directeur van Riva del Garda Fierecongressi. “Expo Riva Schuh is voortdurend in ontwikkeling. Het is een toekomstgericht evenement wil aandacht wil besteden aan ontwikkelingen in de markt. Dit blijkt ook door het groeiende aantal kopers uit opkomende markten. Dit is grotendeels het gevolg van investeringen van ons bedrijf in internationalisering. Er zijn duidelijke overeenkomsten en synergie met onze investeringen in India voor ons nieuwe beurs Expo Riva Schuh India, die vanaf 28 juli in New Delhi plaatsvindt.”

Duitse markt
Volgens de organisatie is de Riva-beurs ook belangrijk voor de Noord-Europese markten. “Met name de Duitse markt is altijd een belangrijk onderdeel van de Expo Riva Schuh geweest. In Duitsland was 2010 een zeer positief jaar, de omzet steeg met 20 procent. In het eerste kwartaal van 2011 was er ook een stijging, maar weliswaar tegen een lagere marge. Daarom kwamen de Duitse retailers in Riva del Garda met ruime inkoopbudgetten en dat heeft bijgedragen aan de positieve trend van de geplaatste orders”, meldt de organisatie.

Positieve verwachtingen
“De houding van inkopers uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland was positief,” zegt Carla Costa, de nieuwe projectmanager van de schoenenbeurs. Zij volgt Brigitta Bancher op, die in in oktober vertrekt. “Hoewel inkopers een beetje voorzichtig zijn, hebben zij positieve verwachtingen voor komende herfst/winter. Zoals gebruikelijk, zal veel afhangen van de actuele omstandigheden, een winter zoals vorig jaar zou een stijging van de omzet aan het begin van het seizoen kunnen betekenen en kan zo de verkoop van afgeprijsde artikelen compenseren. Een andere onzekere factor is de prijs, als gevolg van de stijgende kosten van grondstoffen. De voorzichtigheid van de consumenten betekent dat het moeilijk is om de winkelverkoopprijs te verhogen, zodat de winstmarges krimpen”, aldus Carla Costa.

‘Made in Italy’
“Onze Noord-Europese inkopers bevestigen dat Expo Riva Schuh geen showcase is voor het laag segment”, benadrukt directeur Giovanni Laezza. “Maar het is een beurs met ‘Made in Italy’-producten in het middensegment die kunnen worden gecombineerd met het aanbod uit ontwikkelingslanden. Dit biedt een buitengewone kans voor producenten uit onze regio’s. De vraag wordt gedreven door een groeiend aantal kleine winkelketens in Italië en Spanje, die op zoek zijn naar snelle leveringen uit voorraad of de laatste modetrends aan hun collecties voor komend herfst/ winterseizoen willen toevoegen.”

Opkomende markten
“Onze organisatie is vastbesloten om de leiders uit de opkomende markten binnen te halen. Daarom is de volgende halte: India. Ons doel is om door middel van Expo Riva Schuh India een ??brug naar India te creëren. Wij willen bedrijven helpen om de vele mogelijkheden te ontdekken en concrete ondersteuning bieden om zich te positioneren in deze nieuwe markt”, aldus Roberto Pellegrini, president van Riva del Garda Fierecongressi.

De volgende edities van Expo Riva Schuh zijn van 14 tot en met 17 januari 2012 en van 16 tot en met 19 juni 2012 in Riva del Garda, Italië.