TOP

6x gespot op de Dutch Design Week

Vorige week stond Eindhoven negen dagen lang in het teken van de Dutch Design Week. Zo’n 350.000 bezoekers, uit binnen- en buitenland, kwamen op het evenement af. Deze innovaties vielen ons op tijdens de afgelopen editie.

Elk jaar trekt de Dutch Design Week in Eindhoven weer honderdduizenden bezoekers van over de hele wereld. Kunstenaars en ontwerpers tonen hun designs en innovaties tijdens dit negendaagse evenement. Schoenvisie was er ook bij en ging op zoek naar innovaties op het gebied van schoenen en accessoires. Deze innovaties vielen ons op.

Koffiesneakers

Deze hadden we al eens eerder gezien, maar daarom niet minder bijzonder; de sneaker gemaakt van gerecyclede koffie. Het Duitse high-end merk Nat-2 maakt schoenen van verschillende bijzondere materialen. In de collectie; een sneaker van bloed, één van wiet en van hout. De koffie op deze sneaker wordt op een laag aangebracht en krijgt een natuurlijke koffiegeur. Alle schoenen van Nat-2 zijn 100 procent natuurlijk en voorzien van een zachte, antibacteriële binnenzool van echte kurk. De lijm die wordt gebruikt, is vrij van dierlijke ingrediënten en de buitenzolen zijn van echt rubber gemaakt. De onderdelen die eruit zien als suède of nappa, zijn gemaakt van gerecyclede petflessen.

Neon ankle boot

Deze enkellaars is geïnspireerd op Italiaans interieur van de jaren ’50 en op het Franse Nouvelle Vague. De schoen is bedacht en ontworpen door ACDL ( Laure Wolff en Jean-Baptiste Ferrato) en gemaakt door de Italiaanse fabrikant La Manuelita. Het enkellaarsje kan het hele jaar gedragen worden en de consument kan zelf verschillende kleuren combineren in de schoen. Hij wordt alleen op bestelling gemaakt, zodat er geen restpartijen overblijven. Om een paar aan de schaffen moet er wel diep in de buidel getast worden; het kost maar liefst 720 euro.

Tas van autogordels

Ellen Willink maakt al jaren mode-items onder de naam ‘Tas met een boodschap’ ; duurzame tassen met name van afgedankt reclame- en promotiemateriaal van bedrijven en organisaties. Die producten worden deels gemaakt in sociale ondernemingen. Recentelijk ontwierp ze een collectie tassen en etuis gemaakt van autogordels van het merk Porsche.

Deze kunnen overal mee naartoe

Triashoes zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat de gebruiker ze kan transformeren, afhankelijk van de behoeften van de drager of de weersomstandigheden. De methode van het rondom veteren door de rubberen lus in de materiaalbasis te haken, maakt het “koppelen” van individuele zoolsoorten mogelijk. De kleine afmeting en het lage gewicht zorgen dat het makkelijk mee te nemen is, en de mogelijkheid om de zolen los te maken vormt een handige oplossing voor lange reizen. De schoenen zijn gemaakt voor actieve personen, reizigers, maar kunnen ook gebruikt worden door oudere personen met handproblemen en kinderen die net leren strikken. De schoenen zijn bedacht door Karolina Lésków van de University of the Arts Poznan.

Klompen in een nieuw jasje

Poplars zijn een herinterpretatie van een iconisch Nederlands erfgoed; de houten klomp. Met een ander silhouet zijn ze aangepast voor het moderne leven. Lex Pott tekende voor het ontwerp en Weltevree is de opdrachtgever. Poplars worden geproduceerd bij Krajenbrink Klompenfabriek: een van de twee laatst overgebleven producenten van klompen in Nederland. De klompen worden volgens traditie gemaakt van populierenhout uit Nederlandse bossen. Elke klomp ontstaat uit één houtblok. Strakke lijnen in het hout zijn kenmerkend voor deze herinterpretatie.

Kameleon

Ankie Kanters heeft voor haar ontwerp ‘Kameleon’ traditionele met eigentijdse technieken gecombineerd. Ze analyseerde de huid van een kameleon en zette het op een computer om in een driedimensionale structuur. Deze structuur heeft ze 3D-geprint en omgezet in een mal waarop ze het leer gevormd heeft zodat het een ruimtelijke textuur krijgt. Van dit leer maakte ze zowel een tas als een paar schoenen.