TOP

’60 procent schoenaankopen retour naar webshop’

Zestig procent van de online bestelde schoenen gaat retour naar de webshop. In de categorie kleding wordt gemiddeld 40 procent teruggestuurd.

Miskopen betekenen extra vervoer en CO2-uitstoot en daarom liet Milieu Centraal onderzoeken welke artikelen het meest geretourneerd worden. Schoenen komen daarbij als slechtste uit de bus; ruim zestig procent van de online bestelde schoenen gaat retour naar de webshop. Bij kleding ligt dat percentage iets lager met 40 procent. Van andere productgroepen gaat gemiddeld vijf procent retour.

Spoedbezorgingen

Volgens Milieu Centraal is het belangrijk om dat percentage omlaag te krijgen. Ondernemers met een webshop kunnen hierbij helpen door detailfoto’s van een product te plaatsen en klanten van een maattabel te voorzien. Daarnaast geeft de milieugids aan dat spoedbezorgingen ook slecht zijn voor het milieu; de bezorger kan niet de kortste bezorgronde rijden voor de pakketten want moet direct naar de voordeur van de besteller.

Decemberdrukte

Daarom roept Milieu Centraal consumenten op om niet tot het laatste moment te wachten met de aankoop, vooral met de decemberdrukte in aantocht. In één keer een grote bestelling doen in plaats van om de paar dagen een pakketje laten komen, scheelt ook. En wanneer dit bij één webshop gebeurt, kan de bezorger alles in een keer brengen.

950 euro

Het bedrijf geeft ook cijfers over online webshops. Zo is het aantal webwinkels tussen 2007 en 2016 met ruim 27.000 gestegen: van ruim 5.000 naar ruim 32.000. In 2018 besteedden we online 13,1 miljard euro aan food en non-food producten. Dat komt neer op 950 euro per jaar per online shopper. Naar verhouding worden kleding en schoenen het meest online besteld, daarna volgen boeken en media en elektronica en apparaten.