TOP

6 tips voor een goede en betaalbare winkeletalage*

Een winkeletalage kan het verschil maken voor een klant om wel of niet naar binnen te stappen. Schoenvisie.nl geeft 6 tips voor het creëren van de perfecte etalage voor weinig geld.

Nog te vaak zijn de etalages van kleine retailers onaantrekkelijk of weinig inspirerend. Argumenten die aangevoerd worden tegen het aandachtig en vakkundig etaleren zijn vaak… de kosten. Zonde, want een goede etalage hoeft helemaal niet duur te zijn. Ook met goedkopere, simpelere oplossingen kom je als winkelier een heel eind. Hieronder 6 tips voor het maken van een slimme en effectieve etalage:

1. Vertel een verhaal

Als Koningsdag voor de deur staat zijn winkeliers geneigd om alle oranje schoenen en accessoires uit hun winkel bij elkaar te grijpen en in de vitrine te zetten. En al is dat een begrijpelijke keuze, dit is (helaas) ook te makkelijk gedacht. Op Koningsdag staat het verhaal over de koning, de koningin en misschien ook wel ‘het volk’ centraal. Het zou zomaar kunnen dat daar niet eens zoveel oranje aan te pas hoeft te komen. Hoe het dan wel aan te pakken? Zorg bijvoorbeeld voor levensgrote kartonnen versies van de drie prinsesjes en zet ze in de meest koninklijke schoenen die u in de winkel hebt.

2. Denk op visueel niveau

Als een winkeletalage van binnenuit wordt ingericht, is het makkelijk om te vergeten hoe een potentiële klant straks langs de winkel loopt en naar binnen kijkt. Voordat er wordt begonnen aan de inrichting van de winkel is het goed om van buitenaf te kijken wat de ‘kijkhoogte’ van de passant is. Span vervolgens een lijn in de etalage op kijkhoogte en gebruik dat als basis voor de verdere invulling.

3. Verras de klant

Als u wilt opvallen is het van belang om niet te voorspelbaar te zijn. Wees niet bang om het over een andere boeg te gooien en ook andere attributen te betrekken. Als het nodig is voor ‘het verhaal’ breng opgezette dieren, vervoersmiddelen of mannequins mee de winkel in. Het valt op en winkelend publiek is eerder geneigd om stil te staan, wellicht zelfs foto’s te nemen en uiteindelijk naar binnen te stappen.

4. Gebruik uitgesproken kleuren en vormen

U hoeft geen professionele etaleur te zijn om een goede etalage te maken die uw klanten aanspreekt. Uiteindelijk draait het allemaal om het gebruik van de juiste kleuren en vormen. Een minimalistische strakke inrichting kan van dichtbij heel goed werken, maar met grootse vormen en kleuren wordt het winkelend publiek verderop ook bereikt. Hou hierbij ook rekening met hoe mensen kijken (dus de eerder genoemde kijklijnen).

5. Hou het strak

Ook al is het goed om op te vallen, doe dit niet door teveel verschillende producten in de vitrine te zetten. Overdaad schaadt! En daarbij: het leidt af van het ‘hoofdverhaal’ (zie punt 1). Als de focus op één bepaalde schoen gelegd moet worden: zet er dan meteen 20 neer, maar wel van hetzelfde model. Dat trekt de aandacht maar maakt het niet meteen rommelig.

6. Gebruik verlichting op de juiste manier

Als de etalage eenmaal is ingericht is verlichting iets waar als laatste (veel) aandacht aan moet worden besteed. Probeer felle verlichting van bovenaf te vermijden omdat dat onnodige schaduw creëert. Gebruik lampen om het belangrijkste focuspunt in je etalage uit te lichten. Investeer in een paar goede spots die lang meegaan. Laat deze ‘hoofdspots’ ook aan na sluitingstijd. Als u de enige winkel bent die dat heeft, bent u ook de enige winkel in de straat die opvalt.