TOP

5x de kracht van vanHaren

2016 was – wederom – een recordjaar voor vanHaren. Hoe doet de schoenenketen dat toch? Dirk Mulder, sectormanager retail bij ING, deelt zijn visie. “Het is reteknap wat zij doen.”

VanHaren heeft de wind mee. In 2016 werden in de 142 winkels en webshop 6,8 miljoen paar schoenen verkocht en groeide de omzet met bijna twaalf procent naar 179 miljoen euro. De schoenenketen blijft uitbreiden; dit voorjaar werden de eerste drie Belgische winkels (in Aalst, Bredene en Sint-Joris-Winge) en webshop geopend. Dirk Mulder, sectormanager retail bij ING, kijkt er met bewondering naar. “Het is reteknap wat zij doen.”

1. Discounter plus

“VanHaren heeft binnen het laagsegment een concept weten neer te zetten waarbij je het idee hebt net een stapje hoger te zitten. De productpresentatie is rustig en overzichtelijk. Anders dan de meeste discounters zijn de vanHaren-winkels niet per maat, maar per schoen ingedeeld (het ‘Rack Room’-systeem, red.) , waaronder alle maten van het betreffende model staan. Ook het inzetten van beroemdheden om bepaalde lijnen te promoten, wekt niet de indruk dat je bij een discounter winkelt.”

vanHaren Nieuwendijk Amsterdam-1

2. Sterk assortiment

“Als onderdeel van het Duitse Deichmann heeft vanHaren een enorme inkooppower en kan het bedrijf waarmaken wat het belooft – de laagste prijsgarantie. Daarbij heeft VanHaren een uitgebreid, actueel en kwalitatief goed assortiment. Ik ken geen andere schoenendiscounter die zó op de modetrends zit. En de keten heeft een duidelijke focus op schoenen, waar concurrenten Bristol en Scapino bijvoorbeeld ook kleding verkopen.”

3. Blijven investeren

“VanHaren blijft in de fysieke winkels investeren. Niet alle vestigingen zijn even goed, maar over het algemeen genomen zijn de winkels goed verzorgd, licht en bij de tijd. En de directie durft op A-locaties te gaan zitten. Dat zie ik de concurrentie nog niet zo snel doen.”

4. Succesvolle webwinkel

“Voor een discounter is een webshop niet zonder risico. Action of Primark hebben geen onlinewinkel omdat het met zulke lage prijzen lastig wordt om de logistieke kosten terug te verdienen. Desondanks heeft vanHaren het aangedurfd om de transformatie naar omnichannel te maken. Het logistieke centrum is up-to-date en volledig ingericht op het e-commerceproces. Ik heb begrepen dat de online activiteiten enorm succesvol zijn. Volgens mij schrijven ze zelfs al zwarte cijfers.”

5. Betrokken team

“Krein weet: het succes van de winkels staat of valt met de mensen op de winkelvloer. De medewerkers zijn open en vriendelijk en geven de klant, indien gewenst, advies. Dat blijft hangen. Voor de directie is het team ontzettend belangrijk. Dat merk ik ook als ik in het bedrijf rondloop: iedereen gaat op een heel vriendelijke manier met elkaar om.”


Morgen (8 september 2017) verschijnt de nieuwe Schoenvisie, met daarin een groot profiel over de Waalwijkse schoenenketen. We spraken uitgebreid met Krein Bons, die samen met Joost van Disseldorp de directie vormt, over het geheim van het alsmaar groeiende vanHaren en zijn visie op de sector (‘De schoenenbranche een moeilijke markt? Hoezo?’). Nog geen abonnement? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Foto’s: vanHaren Schoenen