TOP

51 procent van de Nederlanders gebruikt Bol.com als oriëntatiekanaal


Bol.com wordt door meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt als oriëntatiekanaal, waarna het product vervolgens in een fysieke winkel wordt aangeschaft.

Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt Bol.com als oriëntatiekanaal. Via het platform winnen ze informatie in, waarna ze het product vervolgens in een fysieke winkel aanschaffen. Dat blijkt uit onderzoek van Mediaxplain waar Twinkle over schrijft. Het marketingbureau deed onderzoek naar Nederlanders en hun koopgedrag op marktplaatsen.

Negen van de tien ondervraagde Nederlanders (in totaal 1000 mensen van 18 jaar en ouder) bestelt op Bol.com. Amazon is minder populair, daar bestelt 22 procent van de ondervraagden. Maar consumenten gebruiken de marktplaatsen ook als oriëntatiekanaal voordat ze iets in een fysieke winkel gaan kopen. Dat heet het Ropo-effect (Research Online, Purchase Offline). Uit het onderzoek blijkt dat 51 procent van de Nederlanders wel eens via Bol.com informatie inwint over een product en het vervolgens offline aanschaft.