TOP

5 vragen over de overname van Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam


Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam maken een doorstart onder RNF B.V. uit Drunen, het bedrijf achter Mexx en Ferro Footwear. Schoenvisie sprak mede-eigenaar Ron Janssen. “Zoals ik het zie, is het faillissement een combinatie geweest van pech en een bedrijfsvoering die wellicht scherper had gemoeten.”

Waarom heeft RNF B.V. Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam ingelijfd?

Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam zijn sterke merken met goede marktpositie, zegt Ron Janssen, samen met Ferry Helmer eigenaar van RNF. “Fans stonden echt te juichen toen ze hoorden dat de merken een doorstart maken.” Hij denkt dat (te) hoge overheadkosten de Bretoniere Group deels fataal zijn geworden; er werd niet genoeg verdiend om die te kunnen dragen. “De omzet was goed, maar de marge te laag. Zoals ik het zie, is het faillissement een combinatie geweest van pech en een bedrijfsvoering die wellicht scherper had gemoeten. Wij zien mogelijkheden om de merken weer winstgevend te maken. Fred de la Bretoniere en Shabbies schuiven bij ons onder één grote organisatie met bijbehorende synergievoordelen. We kunnen op kosten besparen omdat we veel disciplines en functies al in huis hebben.”

Om welke bedrijfsonderdelen gaat het precies?

De intellectuele eigendomsrechten van beide merken, voorraad en debiteurenportefeuille. 21 van de 40 medewerkers op het hoofdkantoor hebben een nieuw contract aangeboden gekregen. Een deel van de brandstores is inmiddels gesloten, over een aantal vestigingen lopen nog onderhandelingen. Janssen en Helmer willen met een aantal winkels doorgaan, waaronder de vestiging in Utrecht en een van de vestigingen in Amsterdam. De brandstores gelden als visitekaartje en servicepunt voor (online) klanten. Al was het voor de nieuwe directie geen must om de retailtak van de Bretoniere Group voort te zetten. Janssen: “Maar we kregen de kans om met een aantal winkels verder te gaan. En als die goed draaien, waarom niet?”


Lees ook: Dit betaalde RNF B.V. voor Fred de la Bretoniere en Shabbies


Hoe nu verder?

Momenteel ligt de focus op het hervatten van de wholesale-, retail- en online activiteiten. De webshops van de merken zijn sinds 19 april weer live. Janssen hoopt binnenkort meer duidelijkheid te hebben over hoeveel en welke brandstores worden doorgezet. De zomercollectie 2019 is inmiddels volledig uitgeleverd bij winkeliers. De verkoop en productie voor winter 2019-2020 lopen, evenals de ontwikkeling van de zomercollectie 2020. De eerste prioriteit is om de merken in de Benelux en Duitsland (waar de Bretoniere Group voor het faillissement al actief was, red.) weer goed neer te zetten. Janssen hoopt in de toekomst verder te kunnen uitbreiden in Duitsland, gebruikmakend van het bestaande internationale netwerk van RNF. Ook wordt onderzoek gedaan naar andere buitenlandse markten waar de groep al sterk vertegenwoordigd is.

Is het wholesale-bestand nog intact?

Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam hadden voor het faillissement van de Bretoniere Group gezamenlijk 150 retailpartners in Nederland. Janssen heeft er vertrouwen in dat RNF iedereen aan boord kan houden. Volgens hem zijn de reacties uit de markt overwegend positief en hebben de key accounts al laten weten met de merken door te willen. “Winkeliers zijn blij dat Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam een doorstart maken en in goede handen zijn.”

Blijft oprichter Fred de la Bretonière bij de merken betrokken?

Onder investeerder Karmijn Kapitaal bleef Fred de la Bretonière als aandeelhouder en ontwerper aan het bedrijf verbonden. Dat is nu niet meer het geval. Maar RNF wil De la Bretonière graag aan boord houden, zegt Janssen. Zeker met het oog met het naderende jubileum; in 2021 bestaat het bedrijf Fred de la Bretoniere 50 jaar. “We staan positief tegenover een samenwerking. Het eerste gesprek met Fred verliep hartstikke goed. Verder kan ik er nog niet zoveel over zeggen.”