TOP

5 vragen aan Arnoud Reijmers, conceptmanager Podo Linéa*

Op maandag 12 en dinsdag 13 januari 2015 vonden de Podo Linéa Experiencedagen voor de tweede maal plaats in Cast. Arnoud Reijmers, conceptmanager Podo Lineá bij ANWR-GARANT, vertelt over deze dagen.

Hoe heb je de Podo Lineá Experiencedagen ervaren?

Reijmers: “Het is geweldig is om zulke dagen te mogen en kunnen organiseren. We zijn, zeker in het inkoopseizoen, veel bezig met de winkelier. We realiseren ons allemaal dat de consument degene is die de koers in de branche bepaalt. Winkelmedewerkers bepalen het contact met de klant en zijn daarom van cruciaal belang. Uiteindelijk is iedereen, van retailer tot leverancier, afhankelijk van het enthousiasme van de winkelmedewerkers. 99 procent van de bezoekers was dan ook winkelmedewerker. De Experiencedagen zijn een uitgelezen mogelijkheid om hen in contact te brengen met de merken die ze verkopen.”

Is het evenement goed bezocht? 
“Met een opkomst van iets meer dan tachtig mensen ben ik zeer tevreden. Volgend jaar gaan we voor meer dan honderd bezoekers. Ik heb super enthousiaste reacties ontvangen van winkelmedewerkers. Ik verwonder me er wel eens over hoe belangrijk het is om medewerkers uit de winkel te halen en ze verhalen van leveranciers te laten horen. Ook geeft deze dag ze veel nieuwe inspiratie.”

Hoe zag het programma er uit?
“s Ochtends deelde Arnold Terpstra van Retail Reality onderzoeksresultaten naar aanleiding van zijn onderzoek met mystery shoppers. Tijdens de lunch in onze showroom konden bezoekers kennismaken met drie merken: BackJoy, Rockport en Fast Forward Footwear. Na de lunch vond het middagprogramma in kleinere groepjes plaats in de showrooms van enkele leveranciers, dit waren Hartjes, Mephisto, Durea en Footnotes.”

“Niet alle leveranciers konden hun verhaal doen, elke editie rouleren we met andere merken. We hebben leveranciers ook uitgenodigd bij het ochtendgedeelte zodat de agenda van onze winkeliers gestroomlijnd is met die van de leveranciers. Zo hebben we samen één duidelijk doel en staat bij iedereen hetzelfde onderwerp hoog op de agenda.”

Arnold Terpstra van Retail Reality deelde onderzoeksresultaten, wat viel op?
“Een mooie uitkomst van het onderzoek is dat de Podo Linéa-winkels door de mystery shoppers als netjes en opgeruimd ervaren worden, ook tijdens de uitverkoop. Daarin onderscheiden Podo Linéa-winkels zich.”

“Verder beoordeelden de mystery shoppers onze winkels op vele andere punten, waardoor we nu ook weten waar verbeterkansen liggen. Zo werd al het personeel dat aanbood om de voeten op te meten als 100 procent professioneel ervaren. Helaas biedt nog niet iedereen altijd aan om de voeten op te meten, hier liggen dus zeker nog kansen. Op het moment dat er gemeten wordt gaat men ook een adviestraject aan, in veel gevallen wordt er dan ook verkocht. Personeel is soms nog bang om opdringerig over te komen, maar dit is vaak niet het geval.”

“Podo Linéa staat synoniem aan het pasbankje en het voetmeetapparaat. Door dit onderzoek zijn we daar heel erg bewust van geworden. Onze winkels moeten wel authentiek zijn, met een passie voor comfort, de betere schoenen verkopen en een goede collectie voeren. De combinatie van een mooie collectie en kennis van meten maakt dat onze winkels goed scoren. Dat blijken onze Podo Linea-winkels goed te kunnen, een mooie uitkomst! Het werken met mystery shoppers wordt nu een vast onderdeel van ons concept, we beschouwen deze eerste keer als een nulmeting.”

Hebben jullie verder nog toekomstplannen voor het Podo Linéa-concept? 
“Sinds ik begon als manager hebben we hard gewerkt aan onze bekendheid onder winkelpersoneel. Velen kenden het concept wel van naam of van een folder. We zijn nu een jaar en twee edities van de Experiencedagen verder en nu herkent het personeel me zelfs! Er wordt ook door hen geïnteresseerd gevraagd naar de folder en naar de ontwikkelingen.” 

“Verder werken we aan een cross-mediale marketingstrategie. We zijn druk met het personaliseren van geprinte folders, maar ook op Facebook zijn we actief. Verder willen we dit jaar een plan uitrollen waarbij we samen met de ondernemer een locatie in de winkel of etalage aanwijzen waar we samen met de ondernemer en de merken ons  professioneel profileren richting de consument. Zo gaan we het mogelijk maken om in samenwerking met leveranciers een merk goed in de spotlights te zetten via etalages.”

“Ik zie nog veel mogelijkheden om Podo Linéa verder uit te bouwen in de toekomst. We merken dat de consument loyaler is bij echte comfortwinkels. Ik kom bij winkels waar ze duidelijke keuzes maken qua merken en die onderscheidend zijn op het gebied van kennis en service, die winkels doen het nog altijd goed.”