TOP

5 ondernemerslessen van Shuz: ‘Herhaling vinden we niet interessant’

Consumenten moeten in een winkel voelen dat ze waar voor hun geld krijgen, vinden Marcel en Wilmar Schmit van Shuz. Daartoe wordt op alle vlakken doorlopend bijgestuurd. “We willen onze klanten elk seizoen verrassen.” Dit is wat je als ondernemer van ze kunt leren.

1. Blijf jezelf vernieuwen

Shuz is continu in beweging. De collectie, de webshop, de uitstraling van de winkels, het kennis- en serviceniveau van het team – eigenaren Marcel en Wilmar Schmit, de derde generatie in het familiebedrijf, sturen op alle vlakken doorlopend bij. “De consument moet voelen dat hij of zij waar krijgt voor zijn geld bij ons”, zegt Wilmar. “Vernieuwing is daarbij van groot belang. Bij de inkoop sturen we daarom wellicht minder op cijfers dan andere schoenenretailers doen. Die cijfers zeggen namelijk alleen iets over de bestsellers van het vorige seizoen. Wij vinden het niet interessant om weer witte tennissneakers of zwarte bikerboots te laten zien. Nee, wij willen onze klanten elk seizoen verrassen met nieuwe kleuren, materialen en stijlen.”

2. Laat je breed informeren

Om vernieuwing in de collectie te kunnen brengen, is een brede oriëntatie essentieel. Je hoeft niet elke trend te brengen, maar je moet wél weten wat er speelt. Daarvoor moet je verder kijken dan Nieuwegein alleen, vinden de broers. Ze zijn zo’n vier maanden per jaar op pad voor de inkoop en bezoeken alle belangrijke mode- en schoenenbeurzen. Marcel: “Die beursbezoeken leveren waardevolle informatie op over het modebeeld. Hoe lang de rok- en jurklengtes worden en welke laarzen daaronder passen, om maar iets te noemen.” Wilmar haakt aan: “En van onze kledingpartners (Shuz heeft vijf shop-in-shops bij modezaken, red.) horen we vervolgens welke trends daadwerkelijk door de consument worden opgepakt.”

3. Koester je historie

Shuz is van oudsher gegroeid door andere goedlopende schoenenzaken over te nemen. De broers omschreven het schoenenconcern in een eerder interview met De Telegraaf als een ‘kralenketting van oude familiebedrijfjes’. Voor de continuïteit en uit respect voor de vorige eigenaren zijn deze winkels onder de oorspronkelijke naam voortgezet. Dat ging goed tot 2012, toen de familie Schmit een webshop wilde openen – het bedrijf werkte op dat moment onder acht verschillende namen. “Daarom hebben we de parapluterm Shuz als gemene deler aan de vestigingsnamen toegevoegd”,  vertelt Marcel. “Zo konden we een stap in de toekomst zetten zonder de historie van ons bedrijf overboord te gooien.”

4. Kijk goed naar de lokale klant

Het assortiment van Shuz verschilt per filiaal. 95 procent is vast, de overige 5 procent wordt afgestemd op de regio. Een luxemerk als Santoni doet het bijvoorbeeld goed in Alkmaar of Haarlem, maar werkt niet in ‘industriestad’ Beverwijk. En hoe groter de plaats, hoe kleiner de comfortafdeling. Ondanks zijn negentien vestigingen ziet Shuz zichzelf niet als filiaalbedrijf. “We hoeven niet naar één concept en winkelbeeld toe”, zegt Wilmar. “We streven ernaar om op al onze locaties een local heroe te zijn, met het juiste aanbod voor de lokale doelgroep.”

5. Een webshop is geen kostenpost, maar omzetmaker

Voor een bedrijf met meerdere filialen, althans. Met één winkel is het volgens de ondernemers lastig om een webshop winstgevend te krijgen, en zonder stenen winkels wordt het al helemaal een moeilijk verhaal. “Een webshop kan niet zonder een fysiek verkooppunt”, vindt Wilmar. “Maar het maakt qua kosten en baten nogal een verschil of je 10 of 120 exemplaren achter een bepaalde schoen kunt zetten. De hoeveelheid tijd en geld die je moet investering in fotografie, productomschrijvingen, koppelen van de voorraden, zoekmachineoptimalisatie en up-to-date webshop, blijft hetzelfde. Door de diepte van onze voorraad kunnen wij veel  langer doorverkopen dan een retailer met één winkel.”


Verder lezen? Volgende week (21 februari 2020) verschijnt de nieuwe Schoenvisie, met daarin een exclusief profiel over Shuz. We praten verder met Marcel en Wilmar Schmit over het stimuleren van de groei, visie op de inkoop en klanten langer in de winkel houden. “Hoe langer klanten in de winkel verblijven, hoe groter de bereidheid om geld uit te geven.” Nog geen abonnement? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Foto: Binnenbrand