TOP

5 ondernemerslessen van Sanne Roovers (A. Holland Schoenen): ‘Eerlijkheid duurt het langst’


Sanne Roovers (29) staat als derde generatie aan het roer van A. Holland Schoenen. De jonge retailer leidt het familiebedrijf vol enthousiasme de toekomst in. Onder haar leiding werd de winkel geautomatiseerd, het interieur vernieuwd en de collectie aangescherpt. Wat kunnen andere ondernemers van haar leren?

1. Focus is het sleutelwoord

“Toen mijn vader A. Holland Schoenen overnam, bestond het bedrijf uit vijf winkels en een schoenmakerij, verspreid over Nijmegen. Hij ging van zeven naar twee vestigingen en ik ben als nieuwe eigenaar met één winkel doorgegaan. Alles kwam op dat moment mooi samen. Het huurcontract van de tweede vestiging liep af en twee van de drie medewerkers gingen met pensioen. Met twee filialen ben je alleen maar heen en weer aan het rennen. Ik steek mijn tijd en energie liever in één winkel.”

2. Verander niet om het veranderen

“Sinds ik de zaak heb overgenomen, hebben we echt een technologieslag gemaakt. Mijn vader deed de boekhouding nog met de hand, maar daar ben ik niet zo van. In augustus 2017 zijn we overgestapt op een geautomatiseerd voorraadsysteem. Dat werkt heel prettig. Ook de loonadministratie en het kasboek zijn nu digitaal. Achter de schermen is er dus veel gebeurd, maar ik denk dat er voor onze klanten weinig veranderd is. Aan een goed concept moet je niet te veel rommelen. Dan vervreemd je bestaande klanten van je winkel. Bovendien zou ik dan iets veranderen waar ik me zelf altijd heel prettig bij heb gevoeld.”

A Holland Schoenen 2 credit Van Rietschoten Design

3. Koester waardevolle tradities

“Ik vind het belangrijk dat bepaalde zaken binnen het bedrijf in ere worden gehouden. Zo werk ik aan een bureau dat nog van mijn opa is geweest. Als kind ging het thuis altijd over de zaak. De beste ideeën komen ’s avonds op de bank, dat merk ik nu thuis ook. Mijn ouders speelden ’s avonds vaak een potje Backgammon. Dat spel werd halverwege de avond altijd volledig vergeten, omdat ze dan tóch weer over de zaak aan het brainstormen waren. Mijn vriend en ik hebben precies zo’n bord gekocht om die traditie voort te zetten.”

4. Eerlijkheid duurt het langst

“Mensen helpen betekent ook: eerlijk zijn als iets niet kan of werkt. Als ik niet de juiste maat in huis heb, of een paar schoenen staat iemand niet, gaan we op zoek naar een andere oplossing in plaats van ze zo mee te geven. We zullen klanten nooit iets opdringen.”

5. De online verkoop is niet zaligmakend

“A. Holland Schoenen is gespecialiseerd in modisch comfort. Een webshop naast de fysieke winkel is in ons segment niet zaligmakend, vind ik. Ik koop liever breed in dan diep. Met een webshop kan ik populaire maten dan zomaar 30 dagen kwijt zijn. Zelf hebben we weinig last van het internet. De klanten die ooit hebben geprobeerd online te bestellen, hebben hun neus zo hard gestoten dat ze voortaan wel twee keer nadenken. De ene wijdtemaat is de andere niet. Wij kijken met de klant mee en kunnen daar direct op anticiperen. Terwijl je bij online winkelen 1) thuis moet zijn als de schoenen bezorgd worden, 2) ze zelf moet passen en 3) hopen dat je meteen de goede maat hebt. Anders moet je ze weer terugsturen en begint het hele circus van voor af aan. Dat is voor onze doelgroep gewoon te veel gedoe.”

“Soms willen klanten een bepaald model perse in een kleur die ik niet op voorraad heb. En bestellen ze die schoenen vervolgens online, want dan hebben ze hun order de volgende dag in huis. Dan ben ik wel zo eerlijk om te zeggen: ‘Als u dat doet, moet u ook beseffen dat er op deze manier uiteindelijk geen winkels overblijven waar u de schoenen eerst kunt passen, zoals u nu heeft gedaan.’ Dat besef is er namelijk niet altijd. Als je dat op een nette manier kunt verwoorden, zonder aanvallend te zijn, verandert er misschien langzaam iets in het gedrag van de consument.”

A Holland Schoenen 1 credit Van Rietschoten Design


Vandaag (12 juli 2019) is de nieuwe Schoenvisie verschenen, met daarin een winkelreportage over A. Holland Schoenen in de rubriek ‘Even Afrekenen’. Roovers leidt ons rond door de zaak en vertelt ondertussen over haar visie op de schoenenbranche en retail. Nog geen abonnement? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Portret: Wilke Wittebrood, foto’s winkel: Van Rietschoten Design