TOP

5 crosschannel toppers over hun strategie: ‘Crosschannel zit in ons DNA’

Crosschannel ondernemen is een must voor elke ondernemer in de schoenenbranche. In de nieuwe Schoenvisie aandacht voor de toppers op dit gebied: bedrijven en personen die de online en offline wereld op een vernieuwende manier met elkaar verbinden. Wat werkt, hoe pakken ze het aan en hoe onderscheiden ze zich?

De (andersom)denkers: Maria en Aramis Gandjapour van The Little Green Bag

Een succesvolle webshop die zijn weg naar de winkelstraat vond; The Little Green Bag heeft inmiddels drie fysieke verkooppunten, in Vlaardingen, Delft en Rotterdam. “Een fysieke locatie schept vertrouwen”, zegt Maria Gandjapour. “Daarnaast is offline aanwezigheid een goede manier om onze naamsbekendheid te vergroten.”

De brandbuilder: Lyddia Roy van Eureka Shoes

Dankzij een goede pr-strategie, in combinatie met een webshop en pop-upstore, werd het in Nederland nog onbekende merk Eureka Shoes snel door de media en consumenten opgepikt. “Het eerste half jaar verkochten we alleen via internet”, zegt mede-eigenaar Lyddia Roy. “Maar zeker voor een onbekend merk geldt dat mensen die schoenen eerst willen zien en passen voor ze tot aankoop overgaan.”

De pioniers: Wilhelm en Lourus Verton van Omoda

Omoda is pionier op het gebied van crosschannel ondernemen; Lourus en Wilhelm Verton waren in 2007 een van de eerste Nederlandse schoenenretailers met een webshop. De directie maakt geen onderscheid tussen kanalen, het is één organisatie waarbij de klant uitgangspunt is. En: “Hoe meer winkels we openen, hoe beter het online gaat.”

Het schoenenwalhalla: Topshoe.nl

Zeventig Nederlandse schoenenspeciaalzaken leveren mee aan de webshop van Topshoe.nl. Omdat ze ook van elkaars voorraad gebruik kunnen maken, hoeven ze minder nee te verkopen. Ook helpt Topshoe.nl consumenten en retailers met een instore kiosk en app. Manager Maurice Franck: “Als aanbieder moet je op alle plekken aanwezig zijn waar de klant aanwezig is.”

De sneakerzoekmachine: Sneakerjagers.nl

Snakerjagers.nl is een sneakerzoekmachine die retailers helpt meer traffic op hun webshop te genereren. Het platform is opgericht in september 2015 en inmiddels actief in vijf landen; de Nederlandse site trekt maandelijks een half miljoen unieke bezoekers. “Ik denk dat onze snelle groei vooral een kwestie van goede timing is”, zegt mede-oprichter Erik Kuijsten. “Het juiste product op het juiste moment.”

Benieuwd naar het hele artikel? Neem dan een abonnement op Schoenvisie en ontvang 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche!