TOP

4x Nieuwe schoenenmerken op Modefabriek [interview]

Op Modefabriek lijken er ieder jaar weer meer schoenenmerken bij te komen. Ook dit jaar zijn er weer verschillende labels die besloten op de Amsterdamse beurs te gaan staan. We spraken vier merken die dit jaar voor het eerst kozen voor Modefabriek. “Ik hoop dat er ook mensen uit de schoenenindustrie inspiratie op komen doen of even komen kijken.”

Van 20 tot en met 21 januari is de Amsterdamse Rai weer de locatie voor Modefabriek. Traditioneel gezien een modebeurs, maar de afgelopen jaren weten ook steeds meer schoenenmerken de beurs te vinden. Welke schoenenmerken staan dit jaar voor het eerst op Modefabriek en waarom kozen ze voor deze beurs? We spraken met Skechers, Botticelli, Parbleu Footwear en Van Lier.

Niek Verbakel van Skechers

Waarom Modefabriek?

“Skechers herintroduceert haar iconische stijlen uit de jaren ‘90 en we denken dat we hier serieuze business mee kunnen doen. Modefabriek is een testcase, om eens te kijken of we daar bestaande klanten tegenkomen en nieuwe klanten kunnen ontmoeten. We hebben dan ook nog niet echt een bepaalde verwachting van Modefabriek, we laten het echt over ons heen komen.

Wie hopen jullie te treffen?

“Klanten die we nog niet hebben, haha. Onze focus ligt nu op de modewinkelier. We brengen zowel mannelijke als vrouwelijke stijlen dus beide segmenten zijn mogelijk. Ook streetwearwinkels passen goed bij ons merk. ”

Is het voor schoenenmerken niet erg vroeg om nu al de collectie te (kunnen) tonen?

“Skechers is een globaal merk en wij werken niet echt met seizoenen. Het is altijd wel ergens zomer of winter, dus voor ons is het geen probleem om nu onze collectie te tonen.”

Staan jullie ook nog op andere beurzen?

“Voor fashion niet, nee. We staan uiteraard wel op de standaard schoenenbeurzen waar we elk jaar staan: Gallery en Micam.

Kun je een sneak peek geven van wat we gaan zien tijdens Modefabriek?

“De originele schoenen van de eind jaren ’90, de D’Lites en de Stamina, komen weer terug. Qua look zijn ze nog hetzelfde maar we hebben ze qua comfort geupdate naar het comfort dat we tegenwoordig gewend zijn van Skechers. We hebben ze in alle kleuren van de regenboog. Deze sneakers hebben de potentie om als fashion schoen op de markt gezet te worden.”

 

Dennis van Kaauwen, DK Agency, Agent van Roberto Botticelli

Waarom Modefabriek?

“We staan op Modefabriek omdat Botticelli een nieuwe look heeft en we de lancering van deze collectie presenteren tijdens de beurs. We hebben natuurlijk de showroom in Milaan maar voor deze nieuwe lijn merken we dat we ook in Nederland moeten staan, met name ook voor de kledingwinkels. Dan is de Modefabriek natuurlijk de locatie.”

Wie hopen jullie te treffen?

“We hebben al een aantal trouwe relaties die al jaren Botticelli verkopen, echter met de lancering van de nieuwe lijn verwachten we een aantal nieuwe klanten te mogen verwelkomen. Met name door een aantal influencers, bloggers en social mediacampagnes zetten we Botticelli weer op de kaart.”

Staan jullie ook op andere beurzen?

“Tijdens de Pitti hebben we een preview gehad voor enkele key-items. Natuurlijk staan we ook op de Micam en reis ik zelf de komende twee maanden zelf naar de klanten op locatie.”

Kun je een sneak peek geven van wat we gaan zien tijdens Modefabriek?

“De herfst-wintercollectie kenmerkt zich door het gebruik van nieuwe materialen. Streetstyle- en sportinvloeden zijn erg belangrijk in deze collectie. Zwart-wit combi sneakers met unieke details zijn kenmerkend voor Roberto Botticelli.”

 

Christiaan Berg van Parbleu Footwear

Waarom Modefabriek?

“Tachtig procent van onze klanten zijn mannenmodezaken. We hebben nu ook bewust gekeken naar een strategie om nieuwe klanten aan te trekken. Het is de grootste modegerelateerde beurs in Nederland en daar moet je gewoon zijn.”

Wie hopen jullie te treffen?

“Mannenmodezaken en schoenenwinkeliers. Modefabriek is één van de weinige nog leuke en inspirerende beurzen in Nederland. Ik hoop dat er ook mensen uit de schoenenindustrie inspiratie op komen doen of even komen kijken.”

Staan jullie ook op andere beurzen?

“Nee, alleen op Modefabriek. Ik ben bijna twee jaar geleden begonnen met Parbleu Footwear, destijds alleen in de avonduren. Afgelopen seizoen heb ik voor het eerst een hele ronde kunnen maken door Nederland om klanten te treffen.”

Kun je een sneak peek geven van wat we gaan zien tijdens Modefabriek?

“Donkergroen en donkerblauw blijven belangrijke kleuren. Ook heel donker bordeauxrood is voor herfst-winter 2019-2020 veel te vinden in onze collectie. 87 procent van onze collectie bestaat uit Italiaans suède, en we hebben ook schoenen met nappa en nubuck. Daarnaast hebben we een sportievere lijn met suède en mesh.”

 

Simon van Loon van Van Lier

Waarom modefabriek?

“Eigenlijk vanwege de vraag vanuit meerdere modehuizen die ook schoenen verkopen. Die willen toch kennismaken met de Van Lier collecties en die komen vaak niet in Cast. We merken dat de vraag steeds sterker wordt en daarom besloten we om naar Modefabriek te komen dit jaar. De modewinkels waar we al liggen, verkopen met steeds meer succes onze collecties.”

Wie hopen jullie te treffen?

“Met name onze bestaande klanten om de vernieuwing te laten zien en te horen wat we nog kunnen aanvullen. Daarnaast willen we ook graag nieuwe partijen treffen om ons merk te introduceren, met name modewarenhuizen, mannenmodewinkels en schoenenwinkeliers. Er staan al diverse afspraken gepland, ook met schoenenzaken die hebben toegezegd om bij ons langs te komen op Modefabriek.”

Op welke beurzen staan jullie nog meer?

“We staan sowieso op Gallery Shoes, inkoopdagen met inkooporganisaties en de vaste dagen in Cast. Dit is wel de eerste keer dat we naar een modebeurs gaan.”

Is het voor schoenenmerken niet erg vroeg om nu al de collectie te (kunnen) tonen?

“We hebben een basiscollectie waar continu commerciële vernieuwing aan wordt toegevoegd. Daarnaast komen we zo’n beetje maandelijks met nieuwe toevoegingen op de collecties. Er is geen einddatum meer waarop de gehele collectie af moet zijn, wat dat betreft lopen seizoenen wat meer door. De zomer duurt langer, de winter heeft meer tijd nodig om op te starten.”

Kun je een sneak peek geven van wat we gaan zien tijdens Modefabriek?

“We brengen een verdere upgrade van onze bestsellers en komen met geheel nieuwe concepten zoals scherp geprijsde smart casual dressed modellen. Mooiere, luxere materialen, volle, diepe en krachtige kleuren. We hebben verrassende combinaties van prints en finish, materialen en ambachtelijke maakwijzen.”