TOP

4 tips voor goede schoenfotografie*

Het fotografen van schoenen wordt steeds belangrijker aangezien meer retailers online hun schoenen aanbieden. Maar waar is goede fotografie nou van afhankelijk? Schoenvisie.nl geeft 4 tips voor de perfecte productfoto.

Het fotograferen van schoenen wordt gedaan door fabrikanten, schoenenmerken en retailers over de hele wereld. Maar het fotograferen van schoenen komt nauw kijken. Want fotografeer je met de voet erin of alleen een losse schoen? Het schept een ander beeld. Een goede fotograaf weet de schoen vanuit verschillende hoeken, met oog voor detail vast te leggen. Goede schoenfotografen houden rekening met de volgende zaken:

1. Gebruik een LCD screen camera: met behulp van een LCD-scherm is het makkelijk om verschillende soorten beeld vast te leggen, vooral wanneer een camera dicht bij de grond staat biedt het scherm de fotograaf de mogelijkheid om nog steeds naar het beste beeld van zijn object te zoeken (zonder dat hij/zij zichzelf in allerlei moeilijke posities moet wringen).


2. Belichting: licht speelt de belangrijkste rol bij fotografie. Vooral bij productfotografie is het creëren van een constante lichtinval een absolute must. Dus als u een studio gaat maken, zorg er dan voor dat er zo weinig mogelijk daglicht naar binnen valt. Op verschillende momenten op de dag krijg je namelijk verschillende soorten licht, waardoor het blauw op de ene foto er totaal anders uit kan zien dan op de andere foto. Iets wat voorkomen dient te worden bij online verkoop.

3. Wees consequent: omdat de foto’s van de schoenen op een website naast elkaar komen te staan is het van belang om de schoenen op precies dezelfde manier te positioneren. Anders kan het in een overzicht rommelig worden. Een constante brandpunt en sluitertijd zijn hierbij ook van belang.

4. Egale achtergrond: omdat het fijn is om achteraf zo weinig mogelijk te photoshoppen zorg er dan voor dat er wordt gefotografeerd tegen een egale achtergrond. Het makkelijkst is om een schone, witte achtergrond te kiezen omdat wit als achtergrond het meest praktisch is (bijvoorbeeld als de productfoto’s nog gebruikt moeten worden voor andere online toepassingen, zoals externe websites).