TOP

2,5% omzetverlies schoendetailhandel in 2011

De schoendetailhandel heeft qua omzetontwikkeling in 2011 een omzetverlies van 2,5 procent geboekt. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie CBW-Mitex.

Volgens de brancheorganisatie, die 17.000 woon-, mode- schoenen- en sportwinkels vertegenwoordigt, wordt dit jaar voor veel ondernemers een transformatiejaar. Veel meer retailconcepten zullen een combinatie van fysieke winkels en online activiteiten zijn. Naar verwachting zal slechts zo’n 20 procent een omzetgroei realiseren. Maar creatieve ondernemers worden door de consument beloont.

“Het historisch lage consumentenvertrouwen van dit moment vertaalt zich direct door naar weinig bestedingsbereidheid. De consument verkeert in onzekerheid en wil weten waar hij aan toe is. Zolang er geen duidelijkheid is, worden euro’s gespaard in plaats van besteed. Dat is logisch, maar verdomd lastig voor de totale detailhandel”, zegt de voorzitter van CBW-Mitex Jan Meerman.

Daadkracht
“Er is politieke moed nodig om consumenten de duidelijkheid te geven die ze vragen. Zolang de overheid geen duidelijke keuzes maakt over de hypotheekrente aftrek en het pensioendossier, de woningmarkt onvoldoende wordt vlot getrokken en de effecten van het overheidsbeleid op de koopkracht onduidelijk zijn, blijft de consument in onzekerheid over zijn uitgavemogelijkheden. Zolang blijft ook de detailhandel onder druk staan.”

“Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd.”

Samenwerken
Een cruciale factor is het concreet maken van samenwerkingen. “Dit móet ingevuld worden, want alleen red je het niet. Juist nu is er een perfecte bodem om dit concreet te maken. Iedereen die werkt in of met de detailhandel weet dat het anders moet. Horizontale samenwerken met collega’s, verticaal met leveranciers en buiten de bedrijfskolom met heel onverwachte partners. Veel meer dan vaak wordt gedacht is mogelijk. Ook pure nichespelers en specialisten werken samen en zoeken inspiratiebronnen. Creativiteit leidt tot verrassende invalshoeken en spannende concepten. De consument beloont oorspronkelijke denkers. Low-budget retailmarketeers hebben vaak de creatiefste ideeën. Daarin hebben we de tijd aan onze zijde.”

Contact met de klant
Naast het tonen van creativiteit is het volgens Jan Meerman belangrijk om afstand te nemen van het kleurloze midden. In aanbod, marketing en winkelbeleving mee bewegen met het veranderende consumentengedrag betekent goed contact met de klant houden.

Ook moet de ondernemer de juiste mensen op de juiste plaatsen positioneren. “Een professioneel verkoopteam verdient zich terug in een markt waarin het aantal winkelbezoekers daalt, maar hun koopbereidheid stijgt. Daarnaast moeten veel  ondernemers  zelf ook investeren in hun eigen aanwezigheid op de winkelvloer. Uitstekende klantenkennis en -contacten zijn de belangrijkste waarden voor een retailbedrijf. Het koesteren van klanten moet door veel ondernemers herontdekt worden. Voor een aantal komt die ontdekking helaas te laat,” constateert Meerman.

Schokeffect
Dave Quadvlieg, branchemanager schoenen: “De omzetschade lijkt voor de schoenenretailers in eerste instantie relatief gering. De resultaten in de modebranche waren met een daling van 6,2 procent nog veel slechter. Dat de omzet minder is dan in 2010 werd min of meer verwacht en brengt geen schok teweeg. Maar daar zit meteen ook de adder onder het gras. Want het lijkt of alleen een schokeffect de schoenenmarkt in beweging kan zetten. De gedachte kan nu gaan leven dat het allemaal wel meevalt en daar is geen sprake van. De schoenenretail zag zich het afgelopen jaar namelijk geconfronteerd met een explosie aan marketingactiviteiten om de online aanschaf van schoenen te stimuleren. Tegen dergelijk geweld is de vrij traditioneel ingestelde schoenenwinkelier nauwelijks opgewassen. En uiteindelijk heeft iedereen wel keihard de omzet nodig om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen.”

Reuring
Volgens de branchemanager zijn de schoenretailers in 2011 eerder met de uitverkoop begonnen en zal de bruto winstmarge tegenvallen. “Vooral modische winkels hebben in het laatste kwartaal meer marge moeten weggeven, terwijl de kinderschoenen wel goed verkochten. De onrust start in de onderkant van de markt. De goedkopere ketens beginnen eerder met prijsacties en dat werkt door naar het middensegment. Daardoor ontstaat er reuring in de totale schoenenmarkt.”