TOP

“2013 zwaar jaar voor Macintosh Retail Group NV”

Macintosh Retail Group NV heeft 27 februari 2014 de jaarcijfers voor 2013 bekendgemaakt. Volgens ceo Frank De Moor was het één van de zwaarste jaren uit de geschiedenis van het bedrijf.

Begin 2013 startte Macintosh Retail Group NV met het herstructeringsprogramma MacFit , met zowel een afslankings- als een groeicomponent. In de periode 2013- 2015 zullen meer dan honderd winkels worden gesloten, waarvan ruim zestig bij Fashion NL. In 2013 werden dertig schoenenwinkels gesloten.

De  totale omzet van Macintosh Retail Group NV over 2013 kwam met 822,1 miljoen euro 8 procent lager uit dan in 2012.  De omzet bij de Nederlandse schoenenwinkels daalde met -8,7 procent van 701,0 miljoen euro in 2012 naar  640,3 miljoen euro in 2013.

Het online aandeel in de totale omzet van Fashion bedroeg 6,4 procent  en bij Fashion NL zelfs bijna 11 procent.

Marge onder druk, kosten dalen
De procentuele brutomarge liet in Fashion een duidelijk verschil zien tussen het eerste en het tweede halfjaar. In de eerste helft lag de nadruk op margebehoud door terughoudendheid met actiekortingen en werd een hogere procentuele brutomarge gerealiseerd. In de tweede jaarhelft werd meegespeeld in het algemene marktbeeld van hoge actiekortingen, met een lagere procentuele brutomarge tot gevolg.  De totale procentuele brutomarge van Macintosh kwam uit op 51,0 procent (1,1 procentpunt lager dan in 2012). De totale kosten daalden met 27,1 miljoen euro, waarvan 19,9 miljoen euro bij Fashion (inclusief 5,6 miljoen euro koerseffect).

Frank De Moor, ceo Macintosh Retail Group: “Vorig jaar stelden we dat 2013 een transitiejaar zou worden voor Macintosh. Dat is waarheid geworden. Sterker nog, Macintosh heeft een van de zwaarste jaren uit haar geschiedenis achter de rug. Slechte markt- en weersomstandigheden drukten de omzet terwijl onze transformatie naar cross channel retailer en de integratie bij Fashion NL en Fashion UK in volle gang was. Cross channel vormt een belangrijk onderdeel van onze strategie, met in 2013 een omzetstijging van bijna 20 procent en in alle landen een positieve bijdrage aan het bedrijfsresultaat.

Gezonde toekomst
“De cross channel omzetstijging was substantieel, maar te beperkt om de daling in de fysieke winkels op te vangen. Die hadden te maken met flink gedaalde bezoekersaantallen en lagere volumes. Daarom werd een aantal maatregelen genomen om de traffic naar en de conversie in de winkels te vergroten, waaronder promotionele kortingen, verhoogde publiciteitsdruk en een betere voorraad-beschikbaarheid. Een en ander had effect in het vierde kwartaal toen de omzet, ondanks het ontbreken van winterweer in december, duidelijk beter uitkwam dan in de drie voorgaande kwartalen. In 2013 is de basis versterkt voor een gezonde toekomst van Macintosh, met resultaatherstel in Nederland, verhoging van de goede resultaatbasis in de BeLux en winstgevende groei in het Verenigd Koninkrijk. Juist nu consumenten aan de vooravond staan van betere tijden is Macintosh klaar om daarvan te profiteren”, aldus De Moor.

Omzetgroei belangrijkste prioriteit
Omzetgroei is voor Macintosh Retail Group de belangrijkste prioriteit voor 2014, ondanks dat naar verwachting opnieuw sprake zal zijn van dalende bezoekersaantallen aan fysieke winkelstraten in alle landen waar Macintosh actief is. Dit betekent dat de winkelformules nog beter in staat zullen moeten zijn om zelfstandig klanten te trekken en de klant een goede winkelbeleving te bieden. Macintosh Retail Group verwacht overal positieve omzetimpulsen van uitbreiding van de interne en externe cross channel-samenwerking en een toename van de online omzet.

Voor alle formats van Fashion NL geldt dat aantrekkelijkere assortimenten en een betere voorraadbeschikbaarheid, in combinatie met aansprekende marketing, moeten leiden tot meer verkopen in een blijvend moeilijke markt. Een hogere absolute marge is ook een duidelijk aandachtspunt, onder meer door een gedifferentieerder prijs- en actiebeleid en een snellere cross channel-doorverkoop van voorraden via alternatieve verkoopkanalen. De verwachting is dat in 2014 circa twintig winkels bij Fashion NL zullen sluiten, mede afhankelijk van de uitkomst van huuronderhandelingen.

Verwachting 2014
Volgens Macintosh zijn de eerste signalen van economische verbetering positief voor het consumentenvertrouwen. De koopbereidheid loopt daarbij achter en de invloed op de bestedingen zal normaal gesproken pas medio 2014 merkbaar zijn. Normalere weersomstandigheden dan in 2013 kunnen daar een positief effect op hebben. Het relatief goede vierde kwartaal 2013 en de omzet- en margeontwikkeling in 2014 tot heden in vergelijking tot dezelfde periode in 2013, lijken te bevestigen dat de herstelbeweging is ingezet.