TOP

2013 wordt transitiejaar voor Macintosh

Het Nederlandse Macintoch Retail Group beschouwt het jaar 2013 als een transitiejaar waarin een versnelde uitrol van een transformatieplan moet plaatsvinden.

Waar 2012 voor het Nederlandse bedrijf vooral een jaar van rode cijfers was, moet 2013 in het teken van transitie staan. Macintosh Retail Group is het moederbedrijf van onder andere Steve Madden, Invito, Dolcis en Scapino.

Sluiting
Macintosh maakte in januari dit jaar al bekend meer te willen focussen op de cross-channel-strategie. Als gevolg hiervan zullen in de komende drie jaar 110 winkels sluiten. In het boekjaar 2013 investeert het bedrijf 20 tot 30 miljoen euro in het transitieplan. Macintosh verwacht hiermee een positief effect op de resultaten te kunnen realiseren.

Voortouw
Volgens het retailconcern is de online schoenenmarkt nog steeds aan een opmars bezig. Toch blijft Macintosh ook investeren in fysieke winkels. “Traditionele winkels zijn belangrijk in onze cross-channel aanpak en we blijven nieuwe winkels openen en formules opfrissen”, aldus CEO Frank de Moor. “Door het heft in eigen hand te houden en niet lijdzaam af te wachten hoe de markt zich ontwikkelt, nemen we het voortouw in de non-food retailmarkt.”

Digitaal
In 2012 behaalde het bedrijf 4.4 procent van de totale omzet via digitale kanalen. De online omzet groeide vorig jaar met 50 procent naar 39 miljoen euro. Macintosh heeft geen uitspraken gedaan over de omzet- en resultaatontwikkeling van 2013.