TOP

111-jarig Solidus kijkt vooral naar de toekomst

Solidus viert dit jaar het 111-jarig bestaan. Het Duitse comfortschoenenmerk blikt daarbij niet terug op het verleden, maar kijkt liever naar de toekomst en maakt plannen om zich te blijven aanpassen aan de veranderende markt.

George W. Martin richtte Solidus in 1910 op. Een eeuw lang werd het merk achtereenvolgens door vier generaties van dezelfde familie geleid, tot het bedrijf in 2010 werd overgenomen door de Berkemann Gruppe. Het hoofdkantoor is nog altijd te vinden in Tuttlingen, waar de comfortschoenen worden ontworpen. De productie vindt volledig plaats in Kroatië, waar een fabriek waar 220 mensen werkzaam zijn. Vanuit daar vinden de schoenen hun weg naar klanten in ruim dertig landen. Het Dach-gebied (Duitsland/Oostenrijk/ Zwitserland), de Benelux, Noorwegen en Rusland zijn de grootste afzetmarkten.

Vooruitkijken

Met een geschiedenis van 111 jaar kan een bedrijf geneigd zijn terug te blikken op het verleden, maar bij Solidus kijkt men liever vooruit. Ook in tijden van crisis. Na de eerste schok – waarbij de focus in eerste instantie op het terugbrengen van de kosten lag – werden de piketpaaltjes geslagen voor de toekomststrategie, waarbij digitalisering, duurzaamheid en het bedienen van een bredere doelgroep centraal staan. Om met die laatste te beginnen; senioren vormen nog altijd de belangrijkste doelgroep van het merk, maar Solidus ziet ook buiten die doelgroep kansen. Uit eigen onderzoek van het bedrijf blijkt dat tachtig procent van de mensen te maken heeft met een verkeerde voetstand, wat tot rugklachten en andere lichamelijke problemen kan leiden. Zodoende richt Solidus zich ook meer en meer op een jongere doelgroep. Onder het motto: comfort en stijl hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Digitalisering

Ook digitalisering is een belangrijk thema binnen het bedrijf. Solidus werkt aan een ’toekomstgerichte’ digitale ondersteuning voor zijn retailpartners. Via elektronische data-uitwisseling staan alle artikelgegevens van de schoenen ter beschikking voor de winkelier. Het merk zorgt daarnaast voor online beschikbaarheid van de schoenen op platforms als Zalando en Amazon. Voor deze divisie leidt Solidus sinds twee jaar e-commerce medewerkers op. Vanuit het geautomatiseerde centraal magazijn moet worden gezorgd voor snelle verzending.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een onderwerp waar bij de oprichting van Solidus in 1910 nog niemand aan dacht, maar waar het merk anno 2021 niet meer omheen kan. Die transformatie werd twee jaar geleden ingezet. Het doel is om een ‘continue verbetering’ van tien procent per jaar te bereiken. Daarbij treft Solidus voorbereidingen voor een ISO-140001-certificering (de internationale standaard voor milieumanagement, red.), zodat het merk zijn inzet voor milieubescherming ook geloofwaardig kan overbrengen op de buitenwereld. Verder streeft het Duitse schoenenbedrijf ernaar de CO²-uitstoot zoveel mogelijk terug te brengen, onder meer door te kritisch te kijken naar onnodig lange transportroutes, het aantal individuele leveringen te verminderen en een nieuw duurzaam verpakkingsconcept te introduceren. Het bedrijf heeft het gebruik van verpakkingsmateriaal teruggebracht en is van plastic overgestapt op makkelijker te recyclen materialen op papierbasis.

Beeld: Solidus (zomer 2022)