TOP

10 tips voor online merkbescherming

Hoe bescherm je je schoenenmerk tegen online merkmisbruik? Kevin Day van MarkMonitor geeft je tien tips.

Cybercriminelen spelen handig in op het gegeven dat steeds meer merken online actief zijn. Daarom staan bedrijven continu voor de uitdaging om hun merken te beschermen tegen online merkmisbruik.

Ook voor schoenenmerken wordt het steeds belangijker om zich bewust te zijn van de gevaren van online merkmisbruik. Het kan namelijk een behoorlijke impact hebben op verkoopresultaten, imago, merkwaarde en consumentenvertrouwen. Anticiperen op de vele vormen van misbruik die de reputatie en activiteiten van een bedrijf kunnen schaden, is dan ook cruciaal. De volgende tips kunnen bedrijven helpen bij het online beschermen van hun diverse bedrijfsmerken, handelsmerken en domeinen.

1. Breng het misbruik in kaart en stel prioriteiten

Proactieve maatregelen kunnen merkmisbruik aanzienlijk verminderen. Een goede manier om te beginnen is het inzichtelijk maken van wie de grootste bedreiging vormen, wat hun werkwijze is, waar het misbruik plaatsvindt, welke valse websites de meeste traffic wegkapen en op welk moment het misbruik het grootst is. Met de antwoorden op deze vragen is het eenvoudiger prioriteiten aan te brengen in de aanpak.

2. Reageer direct

De tijdige opsporing van misbruik vergroot het succes van de merkbeschermingsinspanningen. Beheerders van malafide websites zullen waarschijnlijk eerder gehoor geven aan het verzoek valse sites uit de lucht te halen voordat ze veel tijd en geld geïnvesteerd hebben in het opbouwen van de website en het lokken van bezoekers. Tijdige opsporing en continue waakzaamheid leiden tot een beter resultaat.

3. Richt je op malafide netwerken, niet op individuen

Het opsporen van individuele beheerders van valse websites kan erg tijdrovend en inefficiënt zijn. Een effectievere manier is het identificeren van netwerken die achter deze malafide websites zitten. Een dergelijk netwerk bestaat vaak uit duizenden websites die allemaal beheerd worden door één of enkele beheerders. Begin met het raadplegen van het Whois-register voor registratie-informatie en het controleren van overeenkomende IP-adressen die de websites met elkaar in verband brengen. Het handmatig uitvoeren van deze zoekopdrachten is erg tijdrovend, technische oplossingen kunnen hierbij uitkomst bieden.

4. Monitor social media

Het grote bereik, de transparantie en het virale karakter van social media maken het een ideale omgeving voor oplichters die willen profiteren van de goede naam van bekende merken. Het is daarom noodzakelijk social media op te nemen in de merkbeschermingsstrategie. Het is raadzaam het merk te registreren op alle belangrijke social media-platformen in alle landen waarin het bedrijf actief is. Vervolgens dienen deze social media gemonitord te worden om snel imitatie of fraude op te sporen.

5. Houd ook partner- en resellerkanalen in de gaten

Resellers en partners dragen doorgaans bij aan het genereren van nieuwe klanten en internetverkeer en helpen hiermee de omzet te vergroten. Maar als partners gaan bieden op jouw belangrijkste zoektermen, dan kunnen ze hiermee (ongewild) veel traffic wegsluizen. Dit betekent dat de cost-per-click (CPC) stijgt en er onnodige provisies worden betaald. Ontwikkel daarom een duidelijk beleid voor het gebruik van merknamen en zorg ervoor dat partners deze voorwaarden ook begrijpen.

6. Stel vooraf een duidelijke ROI vast

Slimme merken meten het succes van hun merkbeschermingsstrategie, zoals ze dat ook doen voor andere digitale marketingactiviteiten. Begin met het definiëren van concrete doelstellingen en breng de indicatoren in kaart op basis waarvan het succes en de ROI gemeten zullen worden. Hierbij kan gedacht worden aan de hoeveelheid teruggewonnen internetverkeer, het aantal verwijderde domeinnamen of het percentage van de partners dat de regels naleeft.

7. Bereid je voor op de introductie van nieuwe domeinnamen (GTLD’s)

Met de introductie van de nieuwe generieke toplevel domeinen – of gTLD’s – zal het aantal domeinnamen naar verwachting enorm toenemen. Hiermee wordt ook het defensief registreren van domeinen belangrijker. Het kan echter behoorlijk duur worden om alle merknaamvariaties, mogelijke spelfouten en typosquats te registreren. Bepaal daarom welke domeinnamen niet langer relevant zijn en verwijder deze. Door het domeinnaamportfolio op te schonen kan efficiënter ingespeeld worden op de uitbreiding van het aantal domeinnamen.

8. Registreer belangrijke domeinnamen

Er is een stijging waarneembaar van het aantal domeinnaamkapingen, social engineering-aanvallen – waarbij internetgebruikers vaak verleid worden bepaalde gegevens te verstrekken – en andere vormen van inbreuk op de beveiliging van domeinnamen. Daarom is het belangrijk de belangrijkste merknamen vast te leggen, zodat deze niet ten prooi vallen aan misbruikers.

9. Begin al met merkbescherming voordat een bedrijf of product wordt gelanceerd

Er dient al begonnen te worden met het beschermen van een merk voordat een product of bedrijf goed en wel gelanceerd is. Merkbescherming moet onderdeel uitmaken van de productlevenscyclus. Zo kan het registreren van een merknaam gelijktijdig gecoördineerd worden met het vastleggen van domeinnamen om zo de merkbescherming te verdubbelen.

10.10. Stem de merkbeschermingsstrategie af op de bedrijfsstrategie

Naarmate meer consumenten hun weg vinden naar digitale kanalen raken oplichters steeds bekender met nieuwe gedragspatronen en spelen daar handig op in. Breng daarom belangrijke online marktplaatsen, ruilsites, zoekmachines en social media-platformen in kaart. Definieer een schaalbare merkbeschermingsstrategie om deze eenvoudig aan te kunnen passen aan de verschillende kanalen.

Kevin Day is Sales Manager van MarkMonitor voor Nederland, Scandinavië & Emerging Markets