Waarom 55-plussers nog niet massaal online winkelen

Amsterdam, 22 maart 2016 14:50 | Lisa Kal

Gerelateerde berichten

Meer dan de helft van de 55-plussers verwacht de komende twee jaar meer online te winkelen. Toch is er nu nog een aantal redenen waarom dit nu nog niet zo is.

Onderzoeksbureau GfK deed in opdracht van Webloyalty onderzoek onder 800 respondenten naar het winkelgedrag van 55-plussers. De antwoorden van deze respondenten zijn vergeleken met die van tweehonderd respondenten ónder de 55. Uit het onderzoek blijkt dat 55 procent van de 55-plussers verwacht dat hun koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal verschuiven naar online. De afgelopen jaren is er al een toename te zien in het online aanschaffen van elektronica en reizen.

Zien en voelen

Op dit moment zijn er nog een aantal redenen waarom 55-plussers nog niet massaal online winkelen. De belangrijkste reden voor 65 procent van de 55-plussers is het feit dat ze de producten niet kunnen zien of voelen. Ook de onzekerheid over de betrouwbaarheid van de webshop, het verplicht vooraf moeten betalen en het gebrek aan persoonlijk contact zijn redenen waarom de 55-plussers liever naar een fysieke winkel gaan. Het persoonlijk contact is slechts voor 15 procent van de respondenten onder de 55 een reden om niet online te shoppen.

Reviews zijn belangrijk

Uit het onderzoek blijkt ook dat de mening van anderen zeer waardevol zijn voor de 55-plusser. Wanneer er online wordt gewinkeld, geeft 91 procent van de 55-plussers aan gebruik te maken van reviews. Eerdere winkelervaringen spelen ook een belangrijke rol. Voor 80 procent heeft dit invloed op de uiteindelijke winkelkeuze. De respondenten onder de 55 vinden dit minder belangrijk. Een ander belangrijk punt is het betaalgemak. Bijna driekwart van de respondenten geeft aan webwinkels te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden. Voor 61 procent van de jongere respondenten vormen de verzendkosten juist één van de redenen om niet online te winkelen.

De 55-plusser is een andere klant dan de jongere generatie. Dit blijkt uit het onderzoek van Webloyalty, maar ook uit eerdere onderzoeken. GfK gaf tijdens het congres What’s going on in (R)etailing?! aan dat grijs het nieuwe blond is. Edgar Keehne legt in zijn boek Grey Ocean Strategy uit dat je de nieuwe senior anders moet benaderen dan een twintiger of veertiger.

“Als speler op de e-commerce-markt willen we retailers met dit onderzoek concrete handvattenen bieden om juist voor die oudere doelgroep een relevante winkelervaring te creëren die aansluit bij hun wensen en behoeften. De 55-plussers worden nog niet altijd als belangrijke doelgroep erkend door retailers. Maar het is hoog tijd dat retailers deze doelgroep beter leren kennen en hun e-commerce-strategieën hierop gaan aanpassen. Want de 55-plus-consument heeft, net zo goed als de jeugd, de toekomst”, aldus Guy Chiswick, managing director Noord-Europa bij Webloyalty.