Van Bommel focust op uitbreiding naar Duitsland

Amsterdam, 14 november 2017 11:00 | Tessa Bentvelsen

Nu Van Bommel in Nederland staat, wil het schoenenmerk meer aandacht besteden aan de uitbreiding van het label in Duitsland. Dat wil het bedrijf onder andere doen door middel van het openen van monobrandstores.

“Als wij de kaart van verkooppunten in Nederland bekijken en we kijken naar hoeveel paar schoenen we verkopen, dan zijn er geen witte of zwarte vlekken meer”, verklaart algemeen directeur Reynier Van Bommel aan NuZakelijk. Hij geeft als voorbeeld Rotterdam, een plek waar ze al ‘meer dan genoeg’ schoenen verkopen. “Op het moment dat wij daar zelf een winkel gaan openen, dan gaan onze klanten simpelweg minder schoenen verkopen.” Daarom is Duitsland nu aan de beurt.

Monobrandstores

Van Bommel heeft al winkels in Düsseldorf, Keulen, Hamburg en Neurenberg en daar moeten er nu ieder jaar twee bij komen. “We ziet dat onze business-to-businessklanten daar meer schoenen verkopen. Door de aanwezigheid van een eigen winkel en de publiciteit die dat geeft, ga je in een straal om de winkel heen meer schoenen verkopen.” Dit werkt volgens Van Bommel echter niet in Nederland omdat de concurrentie in de winkelstraten hier te groot is.

Goed jaar

Van Bommel laat aan NuZakelijk weten dat Van Bommel in 2017 één van de beste jaren ooit draait. “We hebben er nog nooit zo goed voorgestaan.” Het bedrijf heeft momenteel tweehonderd werknemers en verkocht dit jaar bijna 600.000 schoenen – in vergelijking met 200.000 in 1999. Maar Van Bommel verwacht wel dat er meer faillissementen vallen in de schoenenbranche. “Er mag nog 10 tot 15 procent uit.” Vooral oudere ondernemers zullen volgens hem stoppen en doorgestarte ketens en nieuwkomers zullen het zwaar krijgen.