Foot Locker krijgt schadevergoeding van ING na fraude

Amsterdam, 11 augustus 2017 12:30 | Tessa Bentvelsen

ING moet Foot Locker drie ton betalen als schadevergoeding. De schoenenketen werd opgelicht voor 1,8 miljoen euro, iets wat de bank had kunnen voorkomen.

De rechtbank in Amsterdam heeft besloten dat ING 300.000,- aan Foot Locker moet betalen, dat schrijf het Parool. De schoenenketen werd in 2015 opgelicht door een jonge Amsterdammer, wat het bedrijf 1,8 miljoen euro kostte. Volgens de rechtbank had ING deze enorme schade deels kunnen voorkomen. Omdat Foot Locker zelf geen adequate maatregelen had getroffen tegen fraude, is de boete voor ING nog relatief laag.

UPS / Ups

Foot Locker maakt al jaren gebruik van bezorgbedrijf UPS Parcel Services voor het versturen van de online bestellingen. Eind 2014 zette een 25-jarige Amsterdammer een eenmanszaakje op genaamd Ups Consultancy, voor 'studiebegeleiding, vorming en onderwijs’. Maar de jonge man gebruikte het bedrijf niet waarvoor het bedoeld was. Hij stuurde in december 2014 een brief naar Foot Locker dat ‘UPS’ een nieuw bankrekeningnummer had – wat uiteindelijk het nummer van Ups Consultancy bleek te zijn. Vanaf januari 2015 ontving de Amsterdammer elke week tonnen op zijn ING-rekening, die hij snel doorsluisde naar Belgische en Duitse rekeningen.

ING

ING deed een hele tijd niets, ook al had de fraudeur bij de bank aangegeven dat hij via zijn bedrijf per maand niet meer dan duizend euro binnen zou krijgen. Na anderhalve week gingen de alarmbellen rinkelen en acht dagen daarna werd pas een onderzoek ingesteld waardoor de Amsterdammer al een miljoen binnen had gehaald. Op 5 februari 2015 deed de bank een melding bij de FIU, een instellingen waar vermoedens van witwassen worden gemeld, maar de bankrekening van de fraudeur werd niet geblokkeerd en ook Foot Locker werd niet geïnformeerd. Pas op 3 maart 2015 heeft de ING de bankrekening geblokkeerd.

De fraudeur is veroordeeld tot 322 dagen cel en terugbetaling van (een deel van) het gestolen bedrag.